JA Purity IV JA Purity IV
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
  • Εκπαίδευση
  • Διεθνή
  • Ιστορία
  • Πολιτισμός
  • Αθλητικά
  • Πρόσωπα
  • Κοινωνικά
  • Κέρκυρα
JA Purity IV JA Purity IV
Κυριακή 13 Ιουλίου 2025 07:57
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
  • Εκπαίδευση
  • Διεθνή
  • Ιστορία
  • Πολιτισμός
  • Αθλητικά
  • Πρόσωπα
  • Κοινωνικά
  • Κέρκυρα
Οι μετανάστες και η δημιουργία του φόβου...

07-13-2025 9:29
Διεθνή

Οι μετανάστες και η δημιουργία του φόβου...
Ρατσισμός και εθνικισμός, όψεις της κυρίαρχης αντιδραστικής ιδεολογίας

07-13-2025 9:11
Επικαιρότητα

Ρατσισμός και εθνικισμός, όψεις της κυρίαρχης αντιδραστικής ιδεολογίας
Καταβύθιση της ελληνικής εξωτερικής πολιτικής στα υποτιθέμενα «ήρεμα νερά»

07-13-2025 9:05
Διεθνή

Καταβύθιση της ελληνικής εξωτερικής πολιτικής στα υποτιθέμενα «ήρεμα νερά»
Προβολή του ντοκιμαντέρ "48| Αντίσταση στον μεγάλο εποικισμό" στην πάνω πλατεία την Τρίτη 15 Ιούλη, ώρα 9.00 μμ.

07-13-2025 9:00
Κέρκυρα

Προβολή του ντοκιμαντέρ "48| Αντίσταση στον μεγάλο εποικισμό" στην πάνω πλατεία την Τρίτη 15 Ιούλη, ώρα 9.00 μμ.
Το μεροκάματο του τρόμου – καταθέτουν νομοσχέδιο για 13 ώρες εργασία την ημέρα!

07-13-2025 8:52
Εκπαίδευση

Το μεροκάματο του τρόμου – καταθέτουν νομοσχέδιο για 13 ώρες εργασία την ημέρα!
Κατηγορία: Εκπαίδευση
03 Ιουνίου 2025

Όταν η Εκθεση γίνεται άσκηση υπακοής!

Όταν η Εκθεση γίνεται άσκηση υπακοής!

Χρήστος Κάτσικας

Υποψήφιοι και βαθμολογητές στα «καλούπια» των ενδεικτικών απαντήσεων της Κεντρικής Επιτροπής Εξετάσεων

Εχει ήδη αρχίσει από την Κυριακή, λίγο νωρίτερα από την προβλεπόμενη ημερομηνία, η κανονική βαθμολόγηση των γραπτών της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας των υποψηφίων των Πανελλαδικών Εξετάσεων 2025. Προηγήθηκε το Σάββατο η πειραματική βαθμολόγηση και καθώς δεν διατυπώθηκε κάποιο ερώτημα από τους βαθμολογητές η Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων (ΚΕΕ) έστειλε την επομένη (Κυριακή) στα Βαθμολογικά Κέντρα τις ενδεικτικές απαντήσεις της για το μάθημα, για να αρχίσει η κανονική βαθμολόγηση.

Κάθε χρόνο με το τέλος της πρώτης ημέρας των πανελλαδικών εξετάσεων οι εκπαιδευτικοί, οι υποψήφιοι και οι γονείς στρέφουν την προσοχή τους στις λεγόμενες «ενδεικτικές απαντήσεις» που δίνει στη δημοσιότητα η Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων. Οι απαντήσεις αυτές, ιδιαίτερα για το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας, αντιμετωπίζονται άλλοτε ως «ευαγγέλιο» για τη σωστή προσέγγιση των θεμάτων και άλλοτε ως πηγή αποπροσανατολισμού.

Ιδίως στην Εκθεση, το μάθημα που κατά τεκμήριο αποτιμά την προσωπική σκέψη, την κριτική ικανότητα και τη δημιουργική έκφραση του μαθητή, οι ενδεικτικές απαντήσεις αναδεικνύονται σε θεσμική αντίφαση: επιχειρούν να περιγράψουν το «ορθό» στον χώρο του υποκειμενικού. Και κάπου εκεί ξεκινά το πρόβλημα. Αναρωτιέται λοιπόν κανείς: ποιος είναι ο πραγματικός ρόλος των ενδεικτικών απαντήσεων σε ένα μάθημα σαν την Εκθεση; Είναι εργαλείο υποστήριξης ή επιβολής; Ενισχύουν την ερμηνευτική ελευθερία ή την υπονομεύουν;

Κανονιστική επιβολή;

Καταρχάς αξίζει να θυμίσουμε πως οι απαντήσεις που δίνονται δεν αποτελούν υποχρεωτικά τον μοναδικό τρόπο ορθής προσέγγισης του θέματος. Η λέξη «ενδεικτικές» εμπεριέχει την ιδέα της πολυτροπικότητας, της δυνατότητας ύπαρξης και άλλων ερμηνειών. Στην πράξη όμως το πνεύμα αξιολόγησης τείνει να εκτρέπεται προς μια νοοτροπία «μονόδρομου»: ό,τι δεν μοιάζει με το ενδεικτικό, απορρίπτεται ή βαθμολογείται φειδωλά.

Στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας, όπου το ζητούμενο είναι η ερμηνεία, η τεκμηρίωση, η προσωπική άποψη και η σύνθεση, μια τέτοια προσέγγιση μοιάζει να περιορίζει την αυθεντικότητα της σκέψης των μαθητών και να ευνοεί την αναπαραγωγή στερεοτύπων. Βεβαίως το επιχείρημα της ΚΕΕ είναι ότι οι ενδεικτικές απαντήσεις «δεν είναι δεσμευτικές» και αποσκοπούν απλώς στην καθοδήγηση της βαθμολόγησης. Ωστόσο η ψυχολογία του εξεταστικού συστήματος αποκαλύπτει κάτι πιο πολύπλοκο: σε ένα πλαίσιο πίεσης, άγχους και ανασφάλειας η ύπαρξη ενός «μοντέλου» απάντησης μετατρέπεται σε κανόνα. Αυτός ο κανόνας δεν αφήνει περιθώρια για εναλλακτική προσέγγιση –όχι επειδή δεν επιτρέπεται, αλλά επειδή δεν ενθαρρύνεται.

Δεν είναι μαθηματικά

Η λογοτεχνική προσέγγιση δεν μπορεί να παγιδεύεται σε μονοσήμαντες απαντήσεις. Ενα ποίημα ή ένα απόσπασμα πεζού λόγου μπορεί να «μιλήσει» διαφορετικά σε κάθε μαθητή. Οι προσωπικές συνδηλώσεις, οι αναγνωστικές εμπειρίες, ακόμη και τα βιώματα των υποψηφίων νομιμοποιούν διαφορετικές και εξίσου βάσιμες αναγνώσεις. Η επιμονή στις ενδεικτικές απαντήσεις συχνά λειτουργεί ως εργαλείο συμμόρφωσης και όχι εμβάθυνσης.

Το πρόβλημα οξύνεται όταν οι επιμορφώσεις των βαθμολογητών προσανατολίζονται περισσότερο στην τυπολατρική σύγκριση παρά στην ερμηνευτική ευελιξία. Ετσι μαθητές με πρωτότυπη σκέψη, οι οποίοι επιχείρησαν μια μη αναμενόμενη προσέγγιση, μπορεί να βρεθούν «τιμωρημένοι» επειδή απλώς δεν αντέγραψαν το πνεύμα των «ενδεικτικών».

«Αυτολογοκρισία»

Μια επίσης ανησυχητική συνέπεια είναι η καλλιέργεια ενός πνεύματος «σωστής απάντησης» που οδηγεί στην αυτολογοκρισία. Οι μαθητές, από τον φόβο της απόρριψης, μαθαίνουν να σκέφτονται με «κουτάκια». Διστάζουν να επιχειρηματολογήσουν για κάτι που δεν έχει ειπωθεί σε φροντιστήρια, σημειώσεις ή προηγούμενα θέματα. Οι ενδεικτικές απαντήσεις ενίοτε μετατρέπονται σε άτυπο «πρότυπο σκέψης» και η δημιουργική έκφραση στραγγαλίζεται μέσα σε φόρμες.

Αυτό δεν σημαίνει ότι πρέπει να καταργηθεί η παροχή ενδεικτικών απαντήσεων. Το αντίθετο. Οι ενδεικτικές λύσεις μπορούν να είναι πολύτιμος οδηγός για την αποσαφήνιση του πνεύματος των θεμάτων, για την παροχή κατευθύνσεων στους διορθωτές και για τη διασφάλιση μιας σχετικής αντικειμενικότητας. Το κρίσιμο όμως είναι να συνοδεύονται από σαφή διευκρίνιση ότι ΔΕΝ αποτελούν την αποκλειστική «ορθή» απάντηση και ότι οι διαφορετικές, τεκμηριωμένες προσεγγίσεις πρέπει να γίνονται δεκτές ισότιμα. Η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών και των βαθμολογητών πρέπει να στοχεύει περισσότερο στην ενσυναίσθηση, στην αναγνώριση της αυθεντικής μαθητικής φωνής, στη διακριτική ανάγνωση των γραπτών και όχι στη γραφειοκρατική αντιπαραβολή με τις «σωστές» απαντήσεις.

Συμπέρασμα: το ζητούμενο είναι η καλλιέργεια και όχι η πειθάρχηση. Οι ενδεικτικές απαντήσεις, όπως και κάθε εκπαιδευτικό εργαλείο, μπορούν να λειτουργήσουν ευεργετικά ή περιοριστικά –ανάλογα με τον τρόπο που χρησιμοποιούνται. Αν αφεθούν να λειτουργούν ως ερμηνευτικό «μανιφέστο», τότε αναιρούν την ίδια τη φιλοσοφία του μαθήματος.

Η Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία είναι, ή θα έπρεπε να είναι, χώρος ανάσας, δημιουργικής έκφρασης, πνευματικής διερεύνησης. Αν περιοριστεί σε αποστηθισμένες φόρμες, μετατρέπεται σε ακόμη ένα εξεταστικό μάθημα που μαθαίνει τους μαθητές όχι να σκέφτονται, αλλά να επιβιώνουν. Ισως το πραγματικό ζητούμενο δεν είναι να δώσουμε στους μαθητές τις «σωστές» απαντήσεις, αλλά να τους μάθουμε να κάνουν τις σωστές ερωτήσεις. Αυτές που γεννιούνται από την εμπιστοσύνη στη δική τους σκέψη –κι όχι από τον φόβο απέναντι στις ενδεικτικές.

Read next

  • Facebook
  • X
  • LinkedIn
  • Threads
  • Pinterest
  • WhatsApp
  • Telegram
  • Trello
  • Email
  • Εκπαίδευση
  • Εκπαίδευση
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
  • Εκπαίδευση
  • Διεθνή
  • Ιστορία
  • Πολιτισμός
  • Αθλητικά
  • Πρόσωπα
  • Κοινωνικά
  • Κέρκυρα

Διάβασε ακόμα...   

Καταβύθιση της ελληνικής εξωτερικής πολιτικής στα υποτιθέμενα «ήρεμα νερά»
Διεθνή 13-07-25

Καταβύθιση της ελληνικής εξωτερικής πολιτικής στα υποτιθέμενα «ήρεμα νερά»

Το μεροκάματο του τρόμου – καταθέτουν νομοσχέδιο για 13 ώρες εργασία την ημέρα!
Εκπαίδευση 13-07-25

Το μεροκάματο του τρόμου – καταθέτουν νομοσχέδιο για 13 ώρες εργασία την ημέρα!

Αναμνήσεις: Ο Κώστας Μπαλάσκας για τον Σπύρο Σαμοϊλη
Κέρκυρα 13-07-25

Αναμνήσεις: Ο Κώστας Μπαλάσκας για τον Σπύρο Σαμοϊλη

Αναμνήσεις: Ο Κώστας Μπαλάσκας για τον Σπύρο Σαμοϊλη Ο Κώστας Μπαλάσκας (1939 - 2023) άφησε ισχυρό και θετικό αποτύπωμα στη δημόσια εκπαίδευση μέσα από μια πολύχρονη και πλούσια σε προσφορά...

Προβολή του ντοκιμαντέρ
Κέρκυρα 13-07-25

Προβολή του ντοκιμαντέρ "48| Αντίσταση στον μεγάλο εποικισμό" στην πάνω πλατεία την Τρίτη 15 Ιούλη, ώρα 9.00 μμ.

Όλοι/ες στη συγκέντρωση ενάντια στο νέο πειθαρχικό-λαιμητόμο: 16/7, 14:00, Υπουργείο Εσωτερικών
Εκπαίδευση 13-07-25

Όλοι/ες στη συγκέντρωση ενάντια στο νέο πειθαρχικό-λαιμητόμο: 16/7, 14:00, Υπουργείο Εσωτερικών

Το κρουαζιερόπλοιο «Kraljica Marija»
Κέρκυρα 12-07-25

Το κρουαζιερόπλοιο «Kraljica Marija»

«Δανεικοί» εργαζόμενοι – δύο αφεντικά, κανένα δικαίωμα
Επικαιρότητα 12-07-25

«Δανεικοί» εργαζόμενοι – δύο αφεντικά, κανένα δικαίωμα

Πασαλείμματα
Κέρκυρα 12-07-25

Πασαλείμματα

Η δίωξη Τουλγαρίδη: Εκδικητική και έωλη διαδικασία
Εκπαίδευση 12-07-25

Η δίωξη Τουλγαρίδη: Εκδικητική και έωλη διαδικασία

Η Κερκυραϊκή Πρωτοβουλία Αλληλεγγύης στον Παλαιστινιακό Λαό συνεχίζει τις δράσεις της!
Κέρκυρα 11-07-25

Η Κερκυραϊκή Πρωτοβουλία Αλληλεγγύης στον Παλαιστινιακό Λαό συνεχίζει τις δράσεις της!

Απόλυτη ευθύνη του Δημάρχου για την απομάκρυνση των τραπεζοκαθισμάτων από το Άλσος Γαρίτσας
Κέρκυρα 11-07-25

Απόλυτη ευθύνη του Δημάρχου για την απομάκρυνση των τραπεζοκαθισμάτων από το Άλσος Γαρίτσας

ΟΠΕΚΕΠΕ: Μπορεί να έτρωγαν εκατομμύρια, αλλά κυνηγούν την εργαζόμενη που το κατήγγειλε (vid)
Επικαιρότητα 11-07-25

ΟΠΕΚΕΠΕ: Μπορεί να έτρωγαν εκατομμύρια, αλλά κυνηγούν την εργαζόμενη που το κατήγγειλε (vid)

Παναττική στάση εργασίας και συγκέντρωση Διαμαρτυρίας για το Νέο Πειθαρχικό Δίκαιο, Τετάρτη 16/7
Επικαιρότητα 11-07-25

Παναττική στάση εργασίας και συγκέντρωση Διαμαρτυρίας για το Νέο Πειθαρχικό Δίκαιο, Τετάρτη 16/7

 Να αυξηθεί το επίδομα ανεργίας – να καταργηθεί η προπληρωμένη κάρτα
Εκπαίδευση 11-07-25

Να αυξηθεί το επίδομα ανεργίας – να καταργηθεί η προπληρωμένη κάρτα

«Δολοφονική» επίθεση από τα ΜΑΤ στη Σύνοδο Πρυτάνεων - Τραυματίστηκε σοβαρά η Πρόεδρος της ΟΔΠΤΕ
Εκπαίδευση 11-07-25

«Δολοφονική» επίθεση από τα ΜΑΤ στη Σύνοδο Πρυτάνεων - Τραυματίστηκε σοβαρά η Πρόεδρος της ΟΔΠΤΕ

Η κατάσταση στην Παλιά Πόλη συνεχώς επιδεινώνεται ...
Κέρκυρα 11-07-25

Η κατάσταση στην Παλιά Πόλη συνεχώς επιδεινώνεται ...

Oxfam: Στην Αφρική, 4 δισεκατομμυριούχοι πλουσιότεροι από τη μισή ήπειρο
Διεθνή 11-07-25

Oxfam: Στην Αφρική, 4 δισεκατομμυριούχοι πλουσιότεροι από τη μισή ήπειρο

drepani.gr

Μια από τις ονομασίες με τις οποίες ήταν γνωστή η Κέρκυρα στην αρχαιότητα ήταν και η Δρεπάνη. Όνομα που χρησιμοποιήθηκε λόγω του σχήματός της. Η Δρεπάνη ταυτίζεται με το όπλο με το οποίο ο Κρόνος σκότωσε τον πατέρα του τον Ουρανό.

argyrades.gr

Σελίδες για τη ζωή, την ιστορία, τον πολιτισμό, στην Κέρκυρα. Με κριτική ματιά στην επικαιρότητα.

drepani
Copyright © 2025 drepani.gr. Με την επιφύλαξη κάθε δικαιώματος.
Το Joomla! είναι Ελεύθερο Λογισμικό που διατίθεται σύμφωνα με τη Γενική Δημόσια Άδεια Χρήσης GNU.