Βαρέθηκα πια ετούτον τον τόπο. Τον τόπο που με γέννησε...
06-17-2025 23:40 Κέρκυρα
Βαρέθηκα πια ετούτον τον τόπο. Τον τόπο που με γέννησε...
Έκθεση ΓΣΕΕ: Η Ελλάδα προτελευταία στη φτώχεια στην ΕΕ και μια θλιβερή πρωτιά για τα Ιόνια Νησιά
06-17-2025 23:31 Περιφ. Ιονίων Νήσων
Έκθεση ΓΣΕΕ: Η Ελλάδα προτελευταία στη φτώχεια στην ΕΕ και μια θλιβερή πρωτιά για τα Ιόνια Νησιά
Ηθική στήριξη στον Όλυμπο
06-17-2025 23:11 Κέρκυρα
Ηθική στήριξη στον Όλυμπο
Εκπαιδευτικοί: Κάλεσμα σε σύσκεψη αγώνα - Τετάρτη 18/6
06-17-2025 18:07 Εκπαίδευση
Εκπαιδευτικοί: Κάλεσμα σε σύσκεψη αγώνα - Τετάρτη 18/6
Έτσι Δεν Υφιστάμεθα – Ψήφισμα 1776 υπογραφών για τη μείωση του αριθμού σχολείων που υποστηρίζονται από κάθε ΕΔΥ (Επιτροπές Διεπιστημονικής Υποστήριξης)
06-17-2025 18:02 Εκπαίδευση
Έτσι Δεν Υφιστάμεθα – Ψήφισμα 1776 υπογραφών για τη μείωση του αριθμού σχολείων που υποστηρίζονται από κάθε ΕΔΥ (Επιτροπές Διεπιστημονικής Υποστήριξης)
Τη νύχτα της 8ης προς 9η του Μάρτη 1907 δολοφονήθηκε στο χωριό Πυργετός της Ραψάνης ο Μαρίνος Αντύπας, πρωτοπόρος Ελληνας σοσιαλιστής και ένθερμος κήρυκας της κατάργησης των τσιφλικιών και της απόδοσης της γης στους ακτήμονες αγρότες.
Η δολοφονία του οργανώθηκε, όπως αποδείχτηκε, από τους μεγαλοτσιφλικάδες της Θεσσαλίας, που έβλεπαν τον Αντύπα να «οργώνει» τον κάμπο και να μεταφέρει το εξεγερτικό του μήνυμα στους κολίγους. Εκτελεστικό όργανο των τσιφλικάδων ήταν ο Ιωάννης Κυριακός, έμπιστος επιστάτης του μεγαλοτσιφλικά Αριστείδη Μεταξά, ο οποίος πυροβόλησε πισώπλατα με δίκαννο όπλο τον Αντύπα. Τα τελευταία λόγια του Αντύπα, που ξεψύχησε στην αγκαλιά του εξαδέλφου του Παναγιώτη Σκιαδαρέση, ήταν: «Ισότης, Αδελφότης, Ελευθερία», το σύνθημα της Γαλλικής Επανάστασης.
Ο Μαρίνος Αντύπας γεννήθηκε το 1872 στο χωριό Φερεντινάτα της Κεφαλονιάς. Εκεί τέλειωσε το σχολείο και στη συνέχεια πήγε στην Αθήνα, για να σπουδάσει στη Νομική Σχολή. Κατά τη διάρκεια των σπουδών τους ήρθε σε επαφή με τους κύκλους των πρώτων σοσιαλιστών και εντάχτηκε στον Κεντρικό Σοσιαλιστικό Ομιλο του Σταύρου Καλλέργη.
Ο ίδιος, σε ένα γράμμα του, προσδιορίζει με μεγαλύτερη ακρίβεια την ιδεολογική και πολιτική ταυτότητα στο θολό τότε τοπίο των σοσιαλιστικών θεωριών. Απορρίπτει, λοιπόν, τον αναρχισμό, όπως και το «χριστιανικό σοσιαλισμό» και δηλώνει την πίστη του στον επιστημονικό σοσιαλισμό. Συμμετείχε σε όλες τις κινητοποιήσεις και τα συλλαλητήρια της εποχής για τα δικαιώματα της εργατικής τάξης και των αγροτών, ενώ πήγε εθελοντής στην Κρήτη, όταν ξέσπασε στο νησί η επανάσταση. Μετά τις διώξεις που υπέστη εγκατέλειψε την Ελλάδα, πήγε στη Ρουμανία και επέστρεψε στη Θεσσαλία, όπου εγκαταστάθηκε στο κτήμα του θείου του Γ. Σκιαδαρέση. Αυτό ήταν το ορμητήριό του, απ’ όπου ξεκινούσε για να διασχίσει ολόκληρο το θεσσαλικό κάμπο με τα φλογερά του κηρύγματα.
Στο τελευταίο από τα μηνύματά του, στις 27 του Φλεβάρη 1907, έλεγε:
«Συμφώνως προς τας ανωτέρω σκέψεις είμαι επαναστάτης, υποσκάπτων το άγριον καθεστώς μεθ’ όλων μου των δυνάμεων…Φρονώ ότι το δίκαιον είναι εκεί όπου το συμφέρον των πολλών και όχι των ολίγων, επομένως μεταχειρίζομαι τας δυνάμεις μου υπέρ της εξαφανίσεως του τσιφλικιού και της πλήρους ανεξαρτησίας του καλλιεργητού»…
Ακούστε το Βασίλη Παπακωσταντίνου στον “Αντύπα” σε μουσική Θωμά Μπακαλάκου, από το δίσκο “Τα αγροτικά” (1975):
Να θυμηθούμε χωριανοί απόψε τον Αντύπα, το φάγανε σαν το σκυλί, οι παλιοτσιφλικάδες, το φάγανε σαν το σκυλί, οι τύραννοι φονιάδες.
Κλαίγανε οι κολλήγοι, το φονικό τους τάραξε, πέρασαν τόσα χρόνια και μόνο ο αφέντης άλλαξε. Καβάλα στ’ άλογά σας, πάρτε τη γη δικιά σας.
Να θυμηθούμε χωριανοί του Κιλελέρ το αίμα, το χύσανε σαν το κρασί, οι παλιοτσιφλικάδες, το χύσανε σαν το κρασί, οι τύραννοι φονιάδες.
Κλαίγανε οι κολλήγοι, το φονικό τους τάραξε, πέρασαν τόσα χρόνια και μόνο ο αφέντης άλλαξε. Καβάλα στ’ άλογά σας, πάρτε τη γη δικιά σας.
Η δολοφονία του Μαρίνου Αντύπα προκάλεσε συγκίνηση στον χώρο των προοδευτικών δυνάμεων της εποχής και επί αρκετές ημέρες υπήρξε το κύριο θέμα πολλών αθηναϊκών εφημερίδων. Τρία χρόνια ακριβώς μετά τη δολοφονία του, οι κολίγοι ξεσηκώθηκαν στο Κιλελέρ και δικαίωσαν τη θυσία του. O Μαρίνος Αντύπας έκτοτε αποτελεί το σύμβολο των αγώνων των αγροτών στην χώρα μας.
Είπε…
«Ούτε άγιος είμαι, ούτε ήρωας. Είμαι απλώς ένας φορεύς χαλίκων για το κτίσιμον ενός δικαιότερου κόσμου».
Η εισήγηση της διωκόμενης εκπαιδευτικού Χρύσας Χοτζόγλου στην εκδήλωση – συζήτηση που διοργάνωσε η Πρωτοβουλία ενάντια στις διώξεις – απολύσεις εκπαιδευτικών και η ΕΛΜΕ Ξάνθης...
Μια από τις ονομασίες με τις οποίες ήταν γνωστή η Κέρκυρα στην αρχαιότητα ήταν και η Δρεπάνη. Όνομα που χρησιμοποιήθηκε λόγω του σχήματός της. Η Δρεπάνη ταυτίζεται με το όπλο με το οποίο ο Κρόνος σκότωσε τον πατέρα του τον Ουρανό.
argyrades.gr
Σελίδες για τη ζωή, την ιστορία, τον πολιτισμό, στην Κέρκυρα. Με κριτική ματιά στην επικαιρότητα.