Βιβλιοπαρουσίαση: Τα Προγράμματα Σπουδών του Δημοτικού Σχολείου 2003-2021 του Γιώργου Γρόλλιου – Η εισήγηση του Γιώργου Καββαδία
Μια ενδιαφέρουσα εκδήλωση – βιβλιοπαρουσίαση πραγματοποιήθηκε το Σάββατο 5 Απριλίου στο Μαράσλειο Διδασκαλείο. Τα εκπαιδευτικά περιοδικά Αντιτετράδια της εκπαίδευσης, Κριτική Παιδαγωγική, Εκπαιδευτική Λέσχη και Σελιδοδείκτης για την εκπαίδευση και την κοινωνία, παρουσίασαν το βιβλίο “Τα Προγράμματα Σπουδών του Δημοτικού Σχολείου 2003-2021”, του Γιώργου Γρόλλιου, από τις Εκδόσεις Gutenberg.
Εισηγητές στην εκδήλωση:
Γιώργος Καββαδίας (Αντιτετράδια της εκπαίδευσης)
Γιάννα Κατσιαμπούρα (Κριτική Παιδαγωγική)
Δημήτρης Μαριόλης (Εκπαιδευτική Λέσχη)
Χρήστος Ρέππας (Σελιδοδείκτης για την εκπαίδευση και την κοινωνία)
και ο συγγραφέας Γιώργος Γρόλλιος
Παρουσιάζουμε την εισήγηση του Γιώργου Καββαδία (Αντιτετράδια της εκπαίδευσης)
Δυο λόγια για το βιβλίο
Το βιβλίο του Γιώργου Γρόλλιου «Τα Προγράμματα Σπουδών του Δημοτικού Σχολείου 2003 – 2021» με επιστημονική ακρίβεια και εξειδικευμένη ανάλυση στηρίζει τα συμπεράσματα, αλλά ταυτόχρονα αποτελεί ένα χρήσιμο εργαλείο όχι μόνο για τους εκπαιδευτικούς, αλλά για τον καθένα που θέλει να έχει μια σφαιρική άποψη για τον θεσμό της εκπαίδευσης, αλλά και τις γενικότερες πολιτικές που ασκήθηκαν στην Ελλάδα στην περίοδο της μεταπολίτευσης μέχρι σήμερα.
Το βιβλίο αναλύει τη διαδικασία σχεδιασμού, τις κατηγορίες των διδακτικών στόχων, τους τρόπους διδασκαλίας και τα Προγράμματα Σπουδών του 2021 Ανιχνεύοντας τις ομοιότητες και τις διαφορές με τα αντίστοιχα Αναλυτικά Προγράμματα Σπουδών του 2003. Παράλληλα και αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό παρουσιάζονται οι γενικότερες κοινωνικοοικονομικές και εκπαιδευτικές συνθήκες μέσα στις οποίες ασκούνται οι κυρίαρχες πολιτικές.
Η ανάλυση της στρατηγικής της νεοφιλελεύθερης – νεοσυντηρητικής αναδιάρθρωσης της ελληνικής κοινωνίας από την κυρίαρχη τάξη που ακολουθείται από το 1985 μέχρι σήμερα παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον και είναι το κλειδί για την ερμηνεία και κατανόηση των εκπαιδευτικών πολιτικών που ακολουθούν από τότε μέχρι σήμερα όλες οι κυβερνήσεις.
Εύστοχα ο Γιώργος Γρόλλιος επισημαίνει ότι «τα ΠΣ έχουν σχεδιαστεί με βάση την οπτική της κοινωνικής αποτελεσματικότητας, μια οπτική τεχνοκρατική, συμπεριφοριστική και βαθιά συντηρητική, η οποία παρομοιάζει το σχολείο με εργοστάσιο και τους μαθητές και τις μαθήτριες με ακατέργαστο υλικό, ενώ στηρίζεται στη διατύπωση λεπτομερών και σαφών διδακτικών στόχων ως θεμελίου κάθε εκπαιδευτικής δραστηριότητας.»
Σε αυτό το πλαίσιο χρειάζεται να ανιχνεύσουμε τον ρόλο του εκπαιδευτικού: «[…] Και κάπως έτσι οι εκπαιδευτικοί […] προλεταριοποιούνται: στρατολογημένοι από «ένα σχολείο-μηχανή» που πρέπει, πριν απ’ όλα, να «το κάνουν να λειτουργήσει», καλούνται να αναπαραγάγουν τυποποιημένες πρακτικές, διαμορφωμένες από απόμακρους «ειδικούς» ή να αυτοσχεδιάσουν μέσα στο «μαύρο κουτί» της τάξης, δίχως να διαθέτουν τα σημεία αναφοράς ούτε τα μέσα για να καταλάβουν τι παίζεται εκεί, πέρα από την (λίγο-πολύ επιτυχή) διαχείριση των ροών και των διενέξεων. … όταν θεωρούνται ως απλά «όργανα», φυσικά δεν μπορούν να λειτουργήσουν ως «δρώντα πρόσωπα» και ακόμη λιγότερο ως «δημιουργοί»!»
Δυο λόγια για τον Γιώργο Γρόλλιο
Ο Γιώργος Γρόλλιος εργάστηκε ως δάσκαλος για 14 χρόνια στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Στη συνέχεια δίδαξε για περισσότερα από 20 χρόνια στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Α.Π.Θ., στο οποίο είναι Ομότιμος καθηγητής. Πέρα από το επιστημονικό του έργο ο Γιώργος Γρόλλιος είναι ένας αγωνιστής διανοούμενος με έντονη παρουσία στους εκπαιδευτικούς και κοινωνικούς αγώνες. Με τον Γιώργο Γρόλλιο μας συνδέουν κοινοί αγώνες, κοινές ιδεολογικοπολιτικές αφετηρίες και διαδρομές στην κατεύθυνση της ανατροπής της υπάρχουσας τάξης πραγμάτων στην εκπαίδευση και την κοινωνία.
Τα «Αντιτετράδια της Εκπαίδευσης» έχουν φιλοξενήσει κείμενα του Γιώργου Γρόλλιου.
Το έργο του
Έγραψε τρεις μονογραφίες: Ιδεολογία, Παιδαγωγική και Εκπαιδευτική Πολιτική. Λόγος και Πράξη των Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων για την Εκπαίδευση (1999), O Paulo Freire και το Αναλυτικό Πρόγραμμα (2005) και Προοδευτική Εκπαίδευση και Αναλυτικό Πρόγραμμα (2011). Έχει συμμετάσχει στη συγγραφή 3 βιβλίων με τίτλους Ηγεμονία, Παιδαγωγική και Εκπαιδευτική Πολιτική. Το Επιστημονικόν Βήμα του Διδασκάλου (2002), Γραμματισμός και Συνειδητοποίηση. Μια Παιδαγωγική Προσέγγιση με βάση τη Θεωρία του Paulo Freire (2003) και Απελευθερωτική και Κριτική Παιδαγωγική στην Ελλάδα. Ιστορικές Διαδρομές και Προοπτική (2016), καθώς και στην επιμέλεια των συλλογικών τόμων Κριτική Παιδαγωγική. Μια Συλλογή Κειμένων (2010) και Ιστορικές, Κοινωνικές και Πολιτικές Διαστάσεις της Εκπαίδευσης. Τιμητικός Τόμος στη Μνήμη του Καθηγητή Σπύρου Ράση (2018). Εβδομήντα άρθρα του έχουν δημοσιευτεί σε ελληνικά και διεθνή περιοδικά και συλλογικούς τόμους.
Εκπαιδευτικά συνδικάτα - επαγγελματικός αθλητισμός: Μια ασύμπτωτη σχέση
Του Γιώργου Κ. Καββαδία
Ο αθλητισμός είναι βασικό στοιχείο της ατομικής και συλλογικής ζωής και για αυτό κάθε...
Μια από τις ονομασίες με τις οποίες ήταν γνωστή η Κέρκυρα στην αρχαιότητα ήταν και η Δρεπάνη. Όνομα που χρησιμοποιήθηκε λόγω του σχήματός της. Η Δρεπάνη ταυτίζεται με το όπλο με το οποίο ο Κρόνος σκότωσε τον πατέρα του τον Ουρανό.
argyrades.gr
Σελίδες για τη ζωή, την ιστορία, τον πολιτισμό, στην Κέρκυρα. Με κριτική ματιά στην επικαιρότητα.