JA Purity IV JA Purity IV
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
  • Εκπαίδευση
  • Διεθνή
  • Ιστορία
  • Πολιτισμός
  • Αθλητικά
  • Πρόσωπα
  • Κοινωνικά
  • Κέρκυρα
JA Purity IV JA Purity IV
Τετάρτη 11 Ιουνίου 2025 20:09
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
  • Εκπαίδευση
  • Διεθνή
  • Ιστορία
  • Πολιτισμός
  • Αθλητικά
  • Πρόσωπα
  • Κοινωνικά
  • Κέρκυρα
ΟΧΙ στις διώξεις και την τρομοκρατία - Αγωνιζόμαστε για αξιοπρεπή μισθό/σύνταξη και μόνιμη εργασία!

06-10-2025 17:57
Εκπαίδευση

ΟΧΙ στις διώξεις και την τρομοκρατία - Αγωνιζόμαστε για αξιοπρεπή μισθό/σύνταξη και μόνιμη εργασία!
Ο αγώνας των εκπαιδευτικών στον διαγωνισμό του ΑΣΕΠ τον Ιούνιο του 1998

06-10-2025 14:52
Εκπαίδευση

Ο αγώνας των εκπαιδευτικών στον διαγωνισμό του ΑΣΕΠ τον Ιούνιο του 1998
10/6/1944: Η σφαγή στο Δίστομο

06-10-2025 14:41
Ιστορία

10/6/1944: Η σφαγή στο Δίστομο
Περί Madleen, Sumud και March to Gaza

06-10-2025 9:46
Διεθνή

Περί Madleen, Sumud και March to Gaza
Πάμε Μον Ρεπό για τα γενέθλια του Καρόλου; (Α' μέρος) - Όλοι αύριο Τετάρτη το σούρουπο στο Μον Ρεπό!

06-10-2025 9:29
Κέρκυρα

Πάμε Μον Ρεπό για τα γενέθλια του Καρόλου; (Α' μέρος) - Όλοι αύριο Τετάρτη το σούρουπο στο Μον Ρεπό!
Κατηγορία: Πρόσωπα
12 Μαρτίου 2025

Ανδρέας Καρκαβίτσας: Ο εμβληματικός εκπρόσωπος του ηθογραφικού διηγήματος & του νατουραλισμού – Γεννήθηκε σαν σήμερα 12 Μάρτη 1865

Ανδρέας Καρκαβίτσας: Ο εμβληματικός εκπρόσωπος του ηθογραφικού διηγήματος & του νατουραλισμού – Γεννήθηκε σαν σήμερα 12 Μάρτη 1865

Ο Ανδρέας Καρκαβίτσας ήταν Έλληνας λογοτέχνης. Ανήκε στην γενιά των σημαντικών εκπροσώπων της ηθογραφίας και είναι ο κυριότερος νατουραλιστής πεζογράφος. Ως ηθογράφος και νατουραλιστής λογοτέχνης θεωρεί πως αναδεικνύονται καλύτερα τα κοινωνικά θέματα των έργων του, τοποθετημένα στην ελληνική φύση. Έγραψε διηγήματα, μυθιστορήματα, ποίηση, μελέτες, χρονογραφήματα, ιστορικά σημειώματα, παιδικά βιβλία. Τα πιο διάσημα έργα του είναι το μυθιστόρημα Ο ζητιάνος, και η συλλογή διηγημάτων Λόγια της πλώρης.

Η ζωή του 

Ο Ανδρέας Καρκαβίτσας γεννήθηκε στις 12 Μαρτίου του 1865 στα Λεχαινά Ηλείας. Γιος του Δημήτρη Καρκαβίτσα και της Άννας Σκαλτσά, ήταν το πρώτο από τα 11 παιδιά τους. Μέχρι τα δεκατρία του χρόνια πήγε σχολείο στην ιδιαίτερη πατρίδα του. Συνέχισε στο γυμνάσιο της Πάτρας όπου ήρθε σε επαφή με την σημαντική πνευματική κίνηση της πόλης. Στην συνέχεια, γράφτηκε στην Ιατρική Σχολή Αθηνών. Ήταν κυρίως μια επιλογή ανάγκης, έτσι ώστε να έχει ένα επάγγελμα στο μέλλον, που θα του επέτρεπε να παντρευτεί τον μεγάλο του έρωτα. Αυτό όμως δεν έγινε ποτέ, αφού η αγαπημένη του παντρεύτηκε έναν άλλον. Ο ίδιος δεν παντρεύτηκε ποτέ.  Αποφοίτησε από την ιατρική σχολή το 1888. Από τα φοιτητικά του χρόνια θα συνδεθεί με τον Παλαμά, τον Βαλαωρίτη, τον Ξενόπουλο και τον Παπαδιαμάντη. Το 1889 κατετάγη στον στρατό. Υπηρέτησε σε διάφορες περιοχές της χώρας ως στρατιωτικός γιατρός. Η υγεία του κλονίστηκε νωρίς, καθώς μόλις στα εικοσιένα του χρόνια αρρώστησε σοβαρά από πνευμονία κι ελονοσία. Ταλαιπωρήθηκε αρκετές φορές στη ζωή του, λόγω της εύθραυστης υγείας του. Πέθανε από φυματίωση τον Οκτώβρη του  1922.

Η λογοτεχνική του παραγωγή

Πριν ακόμη κλείσει τα είκοσι χρόνια του, ο Ανδρέας Καρκαβίτσας δημοσιεύει διηγήματά του σε περιοδικά της εποχής. Το 1892 θα τα εκδώσει συγκεντρωμένα σε τόμο  με τίτλο «Διηγήματα». Από πολύ νωρίς άρθρα του και λογοτεχνικά του κείμενα φιλοξενούνται σε εφημερίδες και περιοδικά. Με την κατάταξη του στον στρατό και τις μεταθέσεις του σε πόλεις και χωριά της Ελλάδας, αρχίζει να καταγράφει ένα αξιόλογο ταξιδιωτικό και λαογραφικό υλικό. Εντυπώσεις, ήθη κι έθιμα, συνήθειες και νοοτροπίες, που παρατηρεί και μελετά, θα τον εμπνεύσουν για τα πεζογραφήματά του. Έτσι, αρχικά η γραφή του είναι ηθογραφική. Με πηγαίες περιγραφές παρουσιάζει την ζωή των ανθρώπων της ελληνικής επαρχίας. Σκληρή καθημερινότητα, έρωτες, φτώχεια και βιοπάλη συνθέτουν, συνήθως, το σκηνικό των έργων του Ζωντανές εικόνες και ψυχογραφήματα των ηρώων του χαρακτηρίζουν όλη σχεδόν την λογοτεχνική του παραγωγή. Είναι ένας ανθρωπιστής συγγραφέας, που θέλει να προβάλει τη δύσκολη ζωή του λαού.

Το 1904 εκδίδεται η νουβέλα «Ο Αρχαιολόγος». Σε μια πιο ώριμη, θα λέγαμε συγγραφική του φάση, το έργο αυτό είναι πιο διδακτικό κι ο συγγραφέας επιχειρεί να συνδέσει τους συγχρόνους του με τον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό. Στα τελευταία χρόνια της ζωής του, ο Καρκαβίτσας γράφει σχολικά αναγνώσματα που διδάσκονται στο δημοτικό.

Ο Αλέξης Ζήρας, βιογραφώντας τον Καρκαβίτσα, σημειώνει ότι «άσκησε με έμμεσο τρόπο δριμύτατη κριτική στα ήθη και στις νοοτροπίες των ανθρώπων της υπαίθρου: στη βαναυσότητα απέναντι στις γυναίκες, στην έλλειψη αξιών, στην απανθρωπιά, στον μέχρι εξοντώσεως του αντιπάλου αγώνα της επιβίωσης, φαινόμενα που πίστευε ότι γίνονται πιο αντιληπτά κοντά στο φυσικό περιβάλλον, καθώς εκεί οι νόμοι των ενστίκτων μάχονται και εκτοπίζουν τους κοινωνικούς κανόνες, αλλά και λυγίζουν τη θέληση των προσώπων».

Σύμφωνα με τον Πέτρο Χάρη, ο Ανδρέας Καρκαβίτσας παρουσιάζει στο «Ζητιάνο» τους ανθρώπους «της υπαίθρου χώρας, που ελάχιστα διαφέρουν από τα κτήνη τους…». Ομοίως παρουσιάζεται η «ελεεινή συγκρότηση του κράτους», η ρουσφετολογία, η μικροπολιτική, η κακή διοίκηση και η δυσκίνητη δικαιοσύνη. Εδώ θριαμβεύει το κακό, καθώς ο πρωταγωνιστής θα οδηγήσει μία γυναίκα στην αυτοκτονία κι όλους τους άντρες του χωριού στη φυλακή με την κατηγορία του εμπρησμού, εξαπατώντας τους πάντες. Το κακό, και όχι το καλό, νικά. Η ιδέα της θείας δικαιοσύνης σαρκάζεται. Αλλά το πλέον σημαντικό είναι ότι ο ζητιάνος(Τζιριτόκωστας) –πρόγονος του σύγχρονου «λαμόγιου»- είναι μια ενσυνείδητη δύναμη του κακού, σε αντίθεση με την ασυνείδητη δράση της Φόνισσας του Παπαδιαμάντη, της Φραγκογιαννούς, η οποία νομίζει ότι κάνει το καλό σκοτώνοντας.

Ο Τζιριτόκωστας σύμφωνα με τον Φώτο Πολίτη «είναι ο Έλλην πολιτικός, ο Έλλην επιστήμων, ο Έλλην χρηματιστής ή έμπορος, ο ολέθριος «έξυπνος» Ρωμιός της εποχής μας, ο εκμεταλλευόμενος την ευπιστίαν και την αφέλειαν του πλήθους, αμείλικτος όταν πρόκειται δια την πεντάραν, ταπεινός και χαμερπής προ του ισχυρού, οπισθόβουλος, αεικίνητος, δόλιος, άνθρωπος χωρίς οίκτον, χωρίς ιερόν και όσιον, αδηφάγος και άθλιος και… νικητής…». Ο μεγαλύτερος ζητιάνος-απατεώνας χαίρει μεγάλης εκτίμησης από την κοινωνία. Η απατεωνιά περιγράφεται ως υψηλού κύρους τέχνη. Ο ζητιάνος βολιδοσκοπεί πάντα από ψηλά το χώρο του και τις συγκεκριμένες αδυναμίες των ανθρώπων του. Πρώτα ιχνηλατεί, μελετά κι ύστερα κατεβαίνει για να «κολακέψει τις αδυναμίες αυτές». «Όταν δεν εύρισκε τους ελεήμονες, εζητούσε τους δεισιδαίμονες, τους μωρούς».

  Ο ζητιάνος είναι ο ενδιάμεσος μεταπράτης, ο κοινωνιολογικός πρόγονος του μικροαστού και του μέλους των «μεσαίων τάξεων», είναι αυτός που κινείται μεταξύ των «πάνω» και των «κάτω», είναι ο επιστάτης, ο τοπικός προύχοντας και κομματάρχης, είναι γενικά οι πολίτες, οι άνθρωποι του πυρήνα της πόλης, οι άνθρωποι του τσιφλικούχου-βουλευτή και του παρα-κράτους και ακολούθως του πελατειακού κράτους.

Read next

  • Facebook
  • X
  • LinkedIn
  • Threads
  • Pinterest
  • WhatsApp
  • Telegram
  • Trello
  • Email
  • Πρόσωπα
  • Πολιτισμός
  • Πρόσωπα
  • Πολιτισμός
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
  • Εκπαίδευση
  • Διεθνή
  • Ιστορία
  • Πολιτισμός
  • Αθλητικά
  • Πρόσωπα
  • Κοινωνικά
  • Κέρκυρα

Διάβασε ακόμα...   

Ο Μητσοτάκης... εγγυητής της πολεμικής μηχανής του Νετανιάχου
Διεθνή 11-06-25

Ο Μητσοτάκης... εγγυητής της πολεμικής μηχανής του Νετανιάχου

Καταγγελία για Διευθυντή Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης
Εκπαίδευση 11-06-25

Καταγγελία για Διευθυντή Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης

 Πανελλαδικές Εξετάσεις 2025: Πρώτη ακτινογραφία για την πορεία των βάσεων
Εκπαίδευση 11-06-25

 Πανελλαδικές Εξετάσεις 2025: Πρώτη ακτινογραφία για την πορεία των βάσεων

 Πανελλαδικές Εξετάσεις 2025 Πρώτη ακτινογραφία για την πορεία των βάσεων Χρήστος Κάτσικας Ο βαθμός δυσκολίας των θεμάτων σε σχέση με πέρυσι και οι μέχρι τώρα ενδείξεις από τα βαθμολογικά κέντρα...

Η ΕΛΜΕ Κέρκυρας στηρίζει τη συναυλία αλληλεγγύης στη Σπιανάδα την  ΚΥΡΙΑΚΗ 15/6
Κέρκυρα 11-06-25

Η ΕΛΜΕ Κέρκυρας στηρίζει τη συναυλία αλληλεγγύης στη Σπιανάδα την ΚΥΡΙΑΚΗ 15/6

3η μέρα της δίκης των μελών της ΕΛΜΕ Κέρκυρας στις 16 Ιουνίου
Κέρκυρα 11-06-25

3η μέρα της δίκης των μελών της ΕΛΜΕ Κέρκυρας στις 16 Ιουνίου

Όλοι την Τετάρτη 11/6 στη ΔΙΔΕ Πειραιά -Οι διώξεις δεν θα περάσουν
Εκπαίδευση 11-06-25

Όλοι την Τετάρτη 11/6 στη ΔΙΔΕ Πειραιά -Οι διώξεις δεν θα περάσουν

Πάμε Μον Ρεπό για τα γενέθλια του Καρόλου; (Β' μέρος)
Κέρκυρα 11-06-25

Πάμε Μον Ρεπό για τα γενέθλια του Καρόλου; (Β' μέρος)

ΟΧΙ στις διώξεις και την τρομοκρατία - Αγωνιζόμαστε για αξιοπρεπή μισθό/σύνταξη και μόνιμη εργασία!
Εκπαίδευση 10-06-25

ΟΧΙ στις διώξεις και την τρομοκρατία - Αγωνιζόμαστε για αξιοπρεπή μισθό/σύνταξη και μόνιμη εργασία!

Ο αγώνας των εκπαιδευτικών  στον διαγωνισμό του ΑΣΕΠ τον Ιούνιο του 1998
Εκπαίδευση 10-06-25

Ο αγώνας των εκπαιδευτικών στον διαγωνισμό του ΑΣΕΠ τον Ιούνιο του 1998

10/6/1944: Η σφαγή στο Δίστομο
Ιστορία 10-06-25

10/6/1944: Η σφαγή στο Δίστομο

Περί Madleen, Sumud και March to Gaza
Διεθνή 10-06-25

Περί Madleen, Sumud και March to Gaza

Πάμε Μον Ρεπό για τα γενέθλια του Καρόλου; (Α' μέρος)  - Όλοι αύριο Τετάρτη το σούρουπο στο Μον Ρεπό!
Κέρκυρα 10-06-25

Πάμε Μον Ρεπό για τα γενέθλια του Καρόλου; (Α' μέρος) - Όλοι αύριο Τετάρτη το σούρουπο στο Μον Ρεπό!

Προχωρούμε και δεν υποχωρούμε!
Εκπαίδευση 09-06-25

Προχωρούμε και δεν υποχωρούμε!

Για την απαράδεκτη κατάληψη του πλοίου ‘’Madleen’’ από τον Ισραηλινό στρατό - Όλες/οι στη διαδήλωση στην Ισραηλινή πρεσβεία Δευτέρα 9/6
Εκπαίδευση 09-06-25

Για την απαράδεκτη κατάληψη του πλοίου ‘’Madleen’’ από τον Ισραηλινό στρατό - Όλες/οι στη διαδήλωση στην Ισραηλινή πρεσβεία Δευτέρα 9/6

Με μεγάλη επιτυχία η 11η Συνάντηση Χορωδιών στις Αργυράδες
Κέρκυρα 09-06-25

Με μεγάλη επιτυχία η 11η Συνάντηση Χορωδιών στις Αργυράδες

Συγκέντρωση και πορεία Δευτέρα 9/6 στην ισραηλινή πρεσβεία για την έφοδο στο «Madleen»
Επικαιρότητα 09-06-25

Συγκέντρωση και πορεία Δευτέρα 9/6 στην ισραηλινή πρεσβεία για την έφοδο στο «Madleen»

ΟΛΟΙ -ΕΣ ΣΤΗ ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΗ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ  ΔΕΥΤΕΡΑ 9 ΙΟΥΝΙΟΥ, 18:30  ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ
Κέρκυρα 09-06-25

ΟΛΟΙ -ΕΣ ΣΤΗ ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΗ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ ΔΕΥΤΕΡΑ 9 ΙΟΥΝΙΟΥ, 18:30 ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ

drepani.gr

Μια από τις ονομασίες με τις οποίες ήταν γνωστή η Κέρκυρα στην αρχαιότητα ήταν και η Δρεπάνη. Όνομα που χρησιμοποιήθηκε λόγω του σχήματός της. Η Δρεπάνη ταυτίζεται με το όπλο με το οποίο ο Κρόνος σκότωσε τον πατέρα του τον Ουρανό.

argyrades.gr

Σελίδες για τη ζωή, την ιστορία, τον πολιτισμό, στην Κέρκυρα. Με κριτική ματιά στην επικαιρότητα.

drepani
Copyright © 2025 drepani.gr. Με την επιφύλαξη κάθε δικαιώματος.
Το Joomla! είναι Ελεύθερο Λογισμικό που διατίθεται σύμφωνα με τη Γενική Δημόσια Άδεια Χρήσης GNU.