JA Purity IV JA Purity IV
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
  • Εκπαίδευση
  • Διεθνή
  • Ιστορία
  • Πολιτισμός
  • Αθλητικά
  • Πρόσωπα
  • Κοινωνικά
  • Κέρκυρα
JA Purity IV JA Purity IV
Παρασκευή 16 Μαϊου 2025 22:12
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
  • Εκπαίδευση
  • Διεθνή
  • Ιστορία
  • Πολιτισμός
  • Αθλητικά
  • Πρόσωπα
  • Κοινωνικά
  • Κέρκυρα
Οι Τράπεζες δεν πληρώνουν φόρους παρά τα τεράστια κέρδη – Η κυβέρνηση τις υπερασπίζεται (vid)

05-15-2025 23:28
Επικαιρότητα

Οι Τράπεζες δεν πληρώνουν φόρους παρά τα τεράστια κέρδη – Η κυβέρνηση τις υπερασπίζεται (vid)
Αλληλεγγύη στον Παναγιώτη Πολίτη από 106 Πανεπιστημιακούς

05-15-2025 23:09
Εκπαίδευση

Αλληλεγγύη στον Παναγιώτη Πολίτη από 106 Πανεπιστημιακούς
Αποδιοπομπαίοι τράγοι των σχολικών εκδρομών

05-15-2025 22:55
Εκπαίδευση

Αποδιοπομπαίοι τράγοι των σχολικών εκδρομών
ΛΥΚΕ, ΛΥΚΕ ΕΙΣ’ ΕΔΩ;

05-15-2025 19:54
Κέρκυρα

ΛΥΚΕ, ΛΥΚΕ ΕΙΣ’ ΕΔΩ;
ΒΑΣΙΛΗΣ ΑΝΘΗΣ:Από την Ακροναυπλιά στην προσφυγιά και πίσω στην πατρίδα

05-15-2025 19:46
Κέρκυρα

ΒΑΣΙΛΗΣ ΑΝΘΗΣ:Από την Ακροναυπλιά στην προσφυγιά και πίσω στην πατρίδα
  1. Βρίσκεστε εδώ:  
  2. Αρχική
  3. Επικαιρότητα
  4. Για τη βία μέσα στην οικογένεια – Ο Ένγκελς για το θέμα
Κατηγορία: Επικαιρότητα
22 Δεκεμβρίου 2024

Για τη βία μέσα στην οικογένεια – Ο Ένγκελς για το θέμα

Το τελευταίο διάστημα παρακολουθούμε φαινόμενα έντασης της ενδοοικογενειακής βίας. Μια πραγματικότητα που αποκαλύπτεται και επιβεβαιώνει ότι η βαρβαρότητα του καπιταλιστικού συστήματος εμφανίζεται και στην ίδια την οικογένεια. Παρότι η οικογένεια προσδιοριζόταν ως ένα ασφαλές καταφύγιο, στην ουσία μπορεί να μετατραπεί σε πεδίο έμφυλων ανισοτήτων, ιεραρχιών και βίας κάθε μορφής ενάντια στα παιδιά και περισσότερο στις γυναίκες.

Μέσα σε ένα σύστημα έντονα ταξικό, όπου η φτώχεια και η ανεργία μαστίζουν τη λαϊκή οικογένεια, το ερώτημα που προκύπτει αβίαστα είναι τι πραγματικά συμβαίνει σήμερα; Προσεγγίσεις που υποστηρίζουν ότι η οικογένεια είναι χώρος αρμονίας, συμπληρωματικότητας και ασφάλειας δεν δίνουν απαντήσεις, αντίθετα σε ό,τι αφορά με τις προσεγγίσεις που υποστηρίζουν ότι οι κοινωνικές συνθήκες και σχέσεις μπορούν να τη μετατρέψουν σε χώρο ανισοτήτων, ιεραρχιών αλλά και βίαιων καταστάσεων.

Υπάρχουν θεωρίες που υποστηρίζουν ότι η οικογένεια είναι το καταφύγιο από τη δημόσια σφαίρα, την οποία ταυτίζουν με ανισότητες και συγκρούσεις (ξεκομμένες από το κοινωνικό γίγνεσθαι, από την ταξική πραγματικότητα). Μια τέτοια θεώρηση είναι άκρως προβληματική, διότι θεωρώντας την οικογένεια ένα ιδανικό κύτταρο, στο οποίο επικρατεί η αλληλεγγύη και η ασφάλεια, διαμορφώνουμε μια κυρίαρχη ιδεολογία και μια συνείδηση που δεν μπορεί να αναγνωρίσει την ενδοοικογενειακή διένεξη ως μια μορφή βίας, ώστε να μπορέσει να κάνει το…άλμα και να ξεφύγει από αυτή, πριν είναι πλέον αργά. Αυτό ακριβώς παρατηρούμε από τον όλο και αυξανόμενο αριθμό εξελισσόμενων περιστατικών ενδοοικογενειακής βίας και γυναικοκτονιών.

Και εδώ έχει μία σημασία να αναφερθούμε στην προσέγγιση του Ένγκελς, σύμφωνα με την οποία οι συγκρούσεις στην οικογένεια αντικατοπτρίζουν τις συγκρούσεις στην κοινωνία. Στο βιβλίο «Η καταγωγή της οικογένειας, της ατομικής ιδιοκτησίας και του κράτους (ΗΚΟΑΙΚ)» ο Ένγκελς έχει αμφισβητήσει πολλές φορές τις θεωρίες για το μετασχηματισμό της οικογένειας και για το πέρασμα από τη μητριαρχία στην πατριαρχία, καθώς είναι ο πρώτος που θίγει το ζήτημα των έμφυλων ανισοτήτων και της εκμετάλλευσης των γυναικών.

Σύμφωνα με τον Ένγκελς, η οικογένεια μετασχηματίστηκε με βάση τις αλλαγές στην κοινωνία και συγκεκριμένα με την εξέλιξη του τρόπου παραγωγής. Όταν οι άνθρωποι άρχισαν να αποκτούν πλεόνασμα υλικών αγαθών μέσω της γεωργίας και της κτηνοτροφίας (τομείς που ανήκαν στους άνδρες), δημιουργήθηκε η ατομική ιδιοκτησία, η οποία θα έπρεπε να κληροδοτηθεί. Καθώς η θέση του άνδρα στην οικογένεια γινόταν όλο και πιο σημαντική, λόγω του πλούτου που αυτός δημιουργούσε, και για να μπορέσει να κληροδοτήσει την ιδιοκτησία του στα παιδιά του, έπρεπε να αλλάξει η γραμμή κληρονομιάς. Για να επιτευχθεί αυτό ήταν αναγκαία η ανατροπή της μητριαρχίας και η ανάδυση της πατριαρχίας και της μονογαμίας, η οποία θα εξασφάλιζε τη βεβαιωμένη πατρότητα (Ένγκελς, ΗΚΟΑΙΚ). Την ανατροπή αυτή ο Ένγκελς την προσδιόρισε ως «την ιστορική ήττα των γυναικών, τη μετατροπή της γυναίκας σε υπηρέτρια, σε σκλάβα και όργανο για την παραγωγή παιδιών». Σε άλλο σημείο αναφέρει ότι «τον 19ο αιώνα, η σχέση μεταξύ άνδρα-γυναίκας έχει αναλογίες με την κοινωνική τάξη. Ένας άντρας ανεξαρτήτως της τάξης, της εθνικότητας, της φυλής ή οποιασδήποτε ταυτότητας η οποία ενδέχεται να μειώσει τη θέση του στην κοινωνία, μπορεί μέσω της βίας να καταπιέσει μια γυναίκα». (Ένκγελς, στο ίδιο).

Για αυτόν τον λόγο, μπορεί η οικογένεια να γίνει ένα πεδίο ανισοτήτων, ιεραρχιών και συγκρούσεων. Είναι η βία πίσω από τις κλειστές πόρτες που δεν αφορά μόνο το δημόσιο χώρο (ιστορικά ταυτισμένο με τους άντρες), αλλά καταγράφεται και εντός του ιδιωτικού, «γυναικείου» χώρου.

Κεντρικό πρόβλημα για την έμφυλη ενδοοικογενειακή βία, και ειδικότερα τη σεξουαλική βία, αποτελεί η έννοια της κτητικότητας, σύμφωνα με την οποία οι άντρες θεωρούν τις συζύγους και τα παιδιά τους ως ιδιοκτησία. Αυτή η αίσθηση της σεξουαλικής και αναπαραγωγικής ιδιοκτησίας συνδέεται ιστορικά, σύμφωνα με τον Ένγκελς, με το πέρασμα από τη μητριαρχία στην πατριαρχία και στην επιθυμία των ανδρών να υπάρχει βεβαιωμένη πατρότητα. Για να το επιτύχουν, οι άντρες εξουσίαζαν/εξουσιάζουν τις γυναίκες, όχι μόνο έχοντας το δικαίωμα να ασκήσουν βία εναντίον τους αλλά και έχοντας δικαίωμα να τις δολοφονήσουν (Ένγκελς, στο ΗΚΟΑΙΚ). Αυτή η αίσθηση της ιδιοκτησίας αποτυπώνονταν παλαιότερα και σε πολλούς νόμους (μοιχεία, προίκα κλπ).

Το αστικό κράτος στα πλαίσια ενός υποτιθέμενου εκσυγχρονισμού βελτίωσε το θεσμικό πλαίσιο απέναντι στις γυναίκες και τα παιδιά, όμως οι καπιταλιστικές-ταξικές σχέσεις σε ένα σύστημα που σαπίζει πυροδότησαν νέες μορφές ανισοτιμίας και ανισότητας ή αναπαράγουν με νέο τρόπο αναχρονιστικές, αντιδραστικές και βίαιες συμπεριφορές, όπως τις βιώνουμε στις μέρες μας. Μόνο η προοπτική της λαϊκής εξουσίας και ο κοινός αγώνας όλων ανεξαιρέτως μπορούν να αλλάξουν αυτή την πραγματικότητα που σε κάθε πτυχή της αναπαράγει τη βία.

πηγή: Λαϊκός Δρόμος

Κοινοποίησέ το:

  • facebook
  • twitter
  • email
  • instagram
  • Linkedin
  • Reddit

Read next

  • Επικαιρότητα
  • Επικαιρότητα
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
  • Εκπαίδευση
  • Διεθνή
  • Ιστορία
  • Πολιτισμός
  • Αθλητικά
  • Πρόσωπα
  • Κοινωνικά
  • Κέρκυρα

Διάβασε ακόμα...   

Συγκέντρωση και πορεία: Λευτεριά στην Παλαιστίνη! - Σάββατο 17/5, 13.30 Πάρκο Ελευθερίας (Μέγαρο Μουσικής)
Εκπαίδευση 16-05-25

Συγκέντρωση και πορεία: Λευτεριά στην Παλαιστίνη! - Σάββατο 17/5, 13.30 Πάρκο Ελευθερίας (Μέγαρο Μουσικής)

Ακυρώνουμε τις εξετάσεις τύπου PISA στην πράξη! - Απορρίπτουμε την προσπάθεια κατηγοριοποίησης και υποβάθμισης των δημόσιων σχολείων!
Εκπαίδευση 16-05-25

Ακυρώνουμε τις εξετάσεις τύπου PISA στην πράξη! - Απορρίπτουμε την προσπάθεια κατηγοριοποίησης και υποβάθμισης των δημόσιων σχολείων!

Εργατικό Κέντρο Κέρκυρας: Συγκέντρωση διαμαρτυρίας για το νερό!
Κέρκυρα 16-05-25

Εργατικό Κέντρο Κέρκυρας: Συγκέντρωση διαμαρτυρίας για το νερό!

Σε συγκέντρωση διαμαρτυρίας για το οξυμμένο πρόβλημα της ύδρευσης  την Τετάρτη, στις 11 το πρωί, στην Ανουντσιάτα καλεί το ΕΡΓΑΤΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΚΕΡΚΥΡΑΣ Αναλυτικά: ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΝΕΡΟ ΚΑΙ ΤΟ ΥΔΡΕΥΤΙΚΟ...

22 Μάη Στάση Εργασίας για τις εξετάσεις διαγνωστικού χαρακτήρα τύπου PISA
Εκπαίδευση 16-05-25

22 Μάη Στάση Εργασίας για τις εξετάσεις διαγνωστικού χαρακτήρα τύπου PISA

Ακρόπολη: Σάλος για διαφήμιση της Adidas με φόντο τον Παρθενώνα
Επικαιρότητα 16-05-25

Ακρόπολη: Σάλος για διαφήμιση της Adidas με φόντο τον Παρθενώνα

Αποκλεισμός αναπληρωτών εκπαιδευτικών από την απόκτηση άδειας οδήγησης
Κέρκυρα 16-05-25

Αποκλεισμός αναπληρωτών εκπαιδευτικών από την απόκτηση άδειας οδήγησης

“Ο Μπίντερμαν και οι Εμπρηστές” παράσταση από το 1ο ΓΕΛ Κέρκυρας - Παρασκευή 16/5
Κέρκυρα 16-05-25

“Ο Μπίντερμαν και οι Εμπρηστές” παράσταση από το 1ο ΓΕΛ Κέρκυρας - Παρασκευή 16/5

ΟΛΕΣ ΚΑΙ ΟΛΟΙ ΤΗΝ ΤΡΙΤΗ 20/5, στις 9:00 π.μ. στην κινητοποίηση στην Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Αττικής και στις 12:00 στο Διοικητικό Εφετείο Πειραιά
Εκπαίδευση 16-05-25

ΟΛΕΣ ΚΑΙ ΟΛΟΙ ΤΗΝ ΤΡΙΤΗ 20/5, στις 9:00 π.μ. στην κινητοποίηση στην Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Αττικής και στις 12:00 στο Διοικητικό Εφετείο Πειραιά

Αυτή είναι η Ελλάδα… Ανοίγουν πάλι – με νέο όνομα – βαριά παραβατικό ιδιωτικό σχολείο που (ορθά) είχε κλείσει ο προηγούμενος Υπουργός!
Εκπαίδευση 16-05-25

Αυτή είναι η Ελλάδα… Ανοίγουν πάλι – με νέο όνομα – βαριά παραβατικό ιδιωτικό σχολείο που (ορθά) είχε κλείσει ο προηγούμενος Υπουργός!

Οι Τράπεζες δεν πληρώνουν φόρους παρά τα τεράστια κέρδη – Η κυβέρνηση τις υπερασπίζεται (vid)
Επικαιρότητα 15-05-25

Οι Τράπεζες δεν πληρώνουν φόρους παρά τα τεράστια κέρδη – Η κυβέρνηση τις υπερασπίζεται (vid)

Αλληλεγγύη στον Παναγιώτη Πολίτη από 106 Πανεπιστημιακούς
Εκπαίδευση 15-05-25

Αλληλεγγύη στον Παναγιώτη Πολίτη από 106 Πανεπιστημιακούς

ΛΥΚΕ, ΛΥΚΕ ΕΙΣ’ ΕΔΩ;
Κέρκυρα 15-05-25

ΛΥΚΕ, ΛΥΚΕ ΕΙΣ’ ΕΔΩ;

ΒΑΣΙΛΗΣ ΑΝΘΗΣ:Από την Ακροναυπλιά στην προσφυγιά και πίσω στην πατρίδα
Κέρκυρα 15-05-25

ΒΑΣΙΛΗΣ ΑΝΘΗΣ:Από την Ακροναυπλιά στην προσφυγιά και πίσω στην πατρίδα

Για το σκάνδαλο των διώξεων θα απολογηθεί ο Κ. Πιερρακάκης και οι παρατρεχάμενοί του; Γιατί βυσσοδομούν* στο Μαξίμου
Εκπαίδευση 15-05-25

Για το σκάνδαλο των διώξεων θα απολογηθεί ο Κ. Πιερρακάκης και οι παρατρεχάμενοί του; Γιατί βυσσοδομούν* στο Μαξίμου

Champions league... με κεντρικό σύνθημα ΟΧΙ ΣΤΗ ΒΙΑ από το Δημοτικό Σχολείο Αργυράδων
Κέρκυρα 15-05-25

Champions league... με κεντρικό σύνθημα ΟΧΙ ΣΤΗ ΒΙΑ από το Δημοτικό Σχολείο Αργυράδων

Για το πόρισμα Καρώνη
Επικαιρότητα 15-05-25

Για το πόρισμα Καρώνη

 Για την αύξηση του παραβόλου συμμετοχής των αναπληρωτών σε διαδικασίες πρόσληψης του ΑΣΕΠ
Κέρκυρα 15-05-25

Για την αύξηση του παραβόλου συμμετοχής των αναπληρωτών σε διαδικασίες πρόσληψης του ΑΣΕΠ

drepani.gr

Μια από τις ονομασίες με τις οποίες ήταν γνωστή η Κέρκυρα στην αρχαιότητα ήταν και η Δρεπάνη. Όνομα που χρησιμοποιήθηκε λόγω του σχήματός της. Η Δρεπάνη ταυτίζεται με το όπλο με το οποίο ο Κρόνος σκότωσε τον πατέρα του τον Ουρανό.

argyrades.gr

Σελίδες για τη ζωή, την ιστορία, τον πολιτισμό, στην Κέρκυρα. Με κριτική ματιά στην επικαιρότητα.

drepani
Copyright © 2025 drepani.gr. Με την επιφύλαξη κάθε δικαιώματος.
Το Joomla! είναι Ελεύθερο Λογισμικό που διατίθεται σύμφωνα με τη Γενική Δημόσια Άδεια Χρήσης GNU.