JA Purity IV JA Purity IV
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
  • Εκπαίδευση
  • Διεθνή
  • Ιστορία
  • Πολιτισμός
  • Αθλητικά
  • Πρόσωπα
  • Κοινωνικά
  • Κέρκυρα
JA Purity IV JA Purity IV
Τετάρτη 13 Αυγούστου 2025 14:45
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
  • Εκπαίδευση
  • Διεθνή
  • Ιστορία
  • Πολιτισμός
  • Αθλητικά
  • Πρόσωπα
  • Κοινωνικά
  • Κέρκυρα
Όταν η επιτυχία γίνεται βάρος: Η λαϊκή οικογένεια και το κόστος των σπουδών εκτός τόπου μόνιμης κατοικίας

08-13-2025 8:16
Εκπαίδευση

Όταν η επιτυχία γίνεται βάρος: Η λαϊκή οικογένεια και το κόστος των σπουδών εκτός τόπου μόνιμης κατοικίας
Θρήνος για τον εκπαιδευτικό Γεώργιο Στυλιανίδη

08-13-2025 8:08
Θάνατοι

Θρήνος για τον εκπαιδευτικό Γεώργιο Στυλιανίδη
Τα δάκρυα τση γης

08-12-2025 21:28
Κέρκυρα

Τα δάκρυα τση γης
10 – 8 – 2025: ΤΟ ΝΟΗΜΑ ΤΗΣ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ

08-12-2025 21:07
Κέρκυρα

10 – 8 – 2025: ΤΟ ΝΟΗΜΑ ΤΗΣ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ
Ψήφισμα Στήριξης για την Διοικητική και Ηθική Δίωξη της Εκπαιδευτικού Κατερίνας Πανδή

08-12-2025 18:24
Εκπαίδευση

Ψήφισμα Στήριξης για την Διοικητική και Ηθική Δίωξη της Εκπαιδευτικού Κατερίνας Πανδή
Κατηγορία: Εκπαίδευση
19 Απριλίου 2025

Η τεχνοκρατική αφήγηση της εκπαίδευσης και το χαμένο «γιατί» της μάθησης

Χρήστος Κάτσικας

 Χρήστος Κάτσικας

Πώς η εμμονή σε δείκτες και αποδοτικότητα αλλοιώνει τον ανθρωπιστικό χαρακτήρα της παιδείας

Σε μια εποχή όπου η αποδοτικότητα, η αξιολόγηση και οι δεξιότητες κυριαρχούν στο εκπαιδευτικό λεξιλόγιο, αναδύεται επιτακτικά ένα ερώτημα που μοιάζει να έχει ξεχαστεί: γιατί μαθαίνουμε; Η τεχνοκρατική αφήγηση που διαμορφώνει τη σύγχρονη εκπαιδευτική πολιτική, τόσο στην Ελλάδα όσο και διεθνώς, έχει αντικαταστήσει σταδιακά το ουμανιστικό υπόβαθρο της παιδείας με ένα σύστημα ποσοτικών στόχων και λειτουργικών αποτελεσμάτων.

Η τεχνοκρατική μετατόπιση στην εκπαίδευση

Η τεχνοκρατική προσέγγιση της εκπαίδευσης χαρακτηρίζεται από:

  • Εστίαση σε δεξιότητες (skills): Η έμφαση μετατοπίζεται από τη βαθύτερη κατανόηση του κόσμου στην απόκτηση «χρηστικών» δεξιοτήτων, όπως ψηφιακός γραμματισμός ή οικονομική λογική.

  • Αξιολόγηση μετρήσιμων δεικτών: Οι μαθητές, οι εκπαιδευτικοί και τα σχολεία κρίνονται μέσα από test, πίνακες κατάταξης (rankings), και KPIs (Key Performance Indicators).

  • Εκπαίδευση ως προετοιμασία για την αγορά εργασίας: Η παιδεία εκλαμβάνεται κυρίως ως μέσο για επαγγελματική αποκατάσταση και οικονομική απόδοση.

Η καθιέρωση της PISA και η εισαγωγή της στην ελληνική εκπαιδευτική ατζέντα ενισχύει την εστίαση στη μέτρηση αποδοτικότητας, συχνά εις βάρος της δημιουργικότητας ή της ηθικής καλλιέργειας.

Το χαμένο «γιατί»: Η αξία της γνώσης για τη ζωή

Η υπέρμετρη τεχνοκρατικοποίηση οδηγεί στην απώλεια του νοήματος της μάθησης ως προσωπικού και κοινωνικού μετασχηματισμού. Αντί να εμπνέει την περιέργεια, τη φιλοσοφική αναζήτηση, τη δημοκρατική συμμετοχή και τον στοχασμό, η εκπαίδευση καταλήγει να υπηρετεί μια στενή αντίληψη χρησιμότητας.

Όπως έγραφε ο Άλμπερτ Αϊνστάιν: «Δεν πρέπει να διδάσκουμε στους ανθρώπους επαγγέλματα, αλλά να τους δίνουμε το πνεύμα να κατανοούν τι είναι σημαντικό.»

Επιπτώσεις στον μαθητή και στον εκπαιδευτικό

  • Ο μαθητής χάνει το ενδιαφέρον και τη σύνδεση με τη γνώση, αφού δεν βλέπει το βαθύτερο νόημα της εκπαίδευσης. Η σχολική εμπειρία συχνά βιώνεται ως αγγαρεία, ένας «αγώνας δρόμου» για βαθμούς και εξετάσεις.

  • Ο εκπαιδευτικός περιορίζεται σε ρόλο εκτελεστή προγραμμάτων και στόχων, με λιγότερο χώρο για παιδαγωγική πρωτοβουλία ή δημιουργία ουσιαστικής σχέσης με τους μαθητές.

  • Η κοινωνία καταλήγει να αναπαράγει ανισότητες και έλλειμμα κριτικής σκέψης, όταν το σχολείο μετατρέπεται σε «γραφείο σταδιοδρομίας» και όχι σε κύτταρο πολιτισμού.

Πέντε ερωτήματα για έναν επαναπροσδιορισμό της εκπαίδευσης:

  1. Μαθαίνουμε μόνο για να εργαζόμαστε ή και για να ζούμε με πληρότητα;
  2. Πώς ορίζουμε την «επιτυχία» σε ένα σχολείο ή πανεπιστήμιο;
  3. Ποια είναι η θέση της ηθικής, της τέχνης και της φιλοσοφίας στο σχολικό πρόγραμμα;
  4. Πώς δίνουμε φωνή στους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς στον σχεδιασμό της εκπαίδευσης;
  5. Τι σχολείο χρειάζεται μια κοινωνία που θέλει να είναι δημοκρατική και ελεύθερη;

Η τεχνοκρατική αφήγηση δεν είναι απαραίτητα αρνητική από μόνη της· μπορεί να προσφέρει εργαλεία οργάνωσης και αποδοτικότητας. Ωστόσο, όταν γίνεται ο κυρίαρχος λόγος, απογυμνώνει την εκπαίδευση από την υπαρξιακή και κοινωνική της διάσταση. Η επαναφορά του ερωτήματος «γιατί μαθαίνουμε» δεν είναι ρομαντική πολυτέλεια. Είναι θεμέλιο για μια ουσιαστική, δίκαιη και ανθρώπινη παιδεία.

Read next

  • Facebook
  • X
  • LinkedIn
  • Threads
  • Pinterest
  • WhatsApp
  • Telegram
  • Trello
  • Email
  • Εκπαίδευση
  • Εκπαίδευση
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
  • Εκπαίδευση
  • Διεθνή
  • Ιστορία
  • Πολιτισμός
  • Αθλητικά
  • Πρόσωπα
  • Κοινωνικά
  • Κέρκυρα

Διάβασε ακόμα...   

Εναλλακτικό Πολιτιστικό Εργαστήρι: ΚΑΛΟ ΤΑΞΙΔΙ ΦΙΛΕ ΚΑΙ ΣΥΝΟΔΟΙΠΟΡΕ ΓΙΑΝΝΗ
Θάνατοι 13-08-25

Εναλλακτικό Πολιτιστικό Εργαστήρι: ΚΑΛΟ ΤΑΞΙΔΙ ΦΙΛΕ ΚΑΙ ΣΥΝΟΔΟΙΠΟΡΕ ΓΙΑΝΝΗ

Συγκέντρωση διαμαρτυρίας στο λιμάνι του Βόλου για το Crown Iris (ΒΙΝΤΕΟ)
Επικαιρότητα 13-08-25

Συγκέντρωση διαμαρτυρίας στο λιμάνι του Βόλου για το Crown Iris (ΒΙΝΤΕΟ)

 Εκπαιδευτικοί: Καταγγέλλουν τις πειθαρχικές διώξεις σε νεοδιόριστους συναδέλφους στην Ημαθία
Εκπαίδευση 13-08-25

Εκπαιδευτικοί: Καταγγέλλουν τις πειθαρχικές διώξεις σε νεοδιόριστους συναδέλφους στην Ημαθία

ΨΗΦΙΣΜΑ ΚΑΤΑΓΓΕΛΙΑΣ ΤΗΣ ΕΛΜΕ ΗΜΑΘΙΑΣ Ενάντια στις πειθαρχικές διώξεις νεοδιόριστων συναδέλφων/ισσων Η ΕΛΜΕ Ημαθίας καταγγέλλει απερίφραστα τις πειθαρχικές διώξεις που ασκήθηκαν σε...

Eφιαλτική νύχτα σε Αχαΐα, Χίο, Πρέβεζα και Ζάκυνθο – Καίγεται η χώρα για ακόμα ένα καλοκαίρι
Επικαιρότητα 13-08-25

Eφιαλτική νύχτα σε Αχαΐα, Χίο, Πρέβεζα και Ζάκυνθο – Καίγεται η χώρα για ακόμα ένα καλοκαίρι

Ο τορπιλισμός της “Έλλης” στην Τήνο
Ιστορία 13-08-25

Ο τορπιλισμός της “Έλλης” στην Τήνο

Όλοι 14/08 στις 07:00 το πρωί στην πύλη Ε12 (στο λιοντάρι του Πειραιά)».
Εκπαίδευση 13-08-25

Όλοι 14/08 στις 07:00 το πρωί στην πύλη Ε12 (στο λιοντάρι του Πειραιά)».

Όταν η επιτυχία γίνεται βάρος: Η λαϊκή οικογένεια και το κόστος των σπουδών εκτός τόπου μόνιμης κατοικίας
Εκπαίδευση 13-08-25

Όταν η επιτυχία γίνεται βάρος: Η λαϊκή οικογένεια και το κόστος των σπουδών εκτός τόπου μόνιμης κατοικίας

Θρήνος για τον εκπαιδευτικό Γεώργιο Στυλιανίδη
Θάνατοι 13-08-25

Θρήνος για τον εκπαιδευτικό Γεώργιο Στυλιανίδη

Τα δάκρυα τση γης
Κέρκυρα 12-08-25

Τα δάκρυα τση γης

10 – 8 – 2025: ΤΟ ΝΟΗΜΑ ΤΗΣ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ
Κέρκυρα 12-08-25

10 – 8 – 2025: ΤΟ ΝΟΗΜΑ ΤΗΣ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ

Ψήφισμα Στήριξης για την Διοικητική και Ηθική Δίωξη της Εκπαιδευτικού Κατερίνας Πανδή
Εκπαίδευση 12-08-25

Ψήφισμα Στήριξης για την Διοικητική και Ηθική Δίωξη της Εκπαιδευτικού Κατερίνας Πανδή

Όλη η Ελλάδα στους δρόμους της αλληλεγγύης για την Παλαιστίνη – Ανταποκρίσεις από Αθήνα, Μέτσοβο, Σκύρο, Γιάννενα, Πρέβεζα, Κεφαλονιά, Σύρο, Κέρκυρα, Ηγουμενίτσα, Θεσσαλονίκη, Ικαρία
Επικαιρότητα 12-08-25

Όλη η Ελλάδα στους δρόμους της αλληλεγγύης για την Παλαιστίνη – Ανταποκρίσεις από Αθήνα, Μέτσοβο, Σκύρο, Γιάννενα, Πρέβεζα, Κεφαλονιά, Σύρο, Κέρκυρα, Ηγουμενίτσα, Θεσσαλονίκη, Ικαρία

Το Ισραήλ δολοφονεί δημοσιογράφους στη Γάζα
Διεθνή 12-08-25

Το Ισραήλ δολοφονεί δημοσιογράφους στη Γάζα

Ποιο Τμήμα Σχολής του Ιονίου Πανεπιστημίου προχωρά σε αλλαγή ονομασίας
Περιφ. Ιονίων Νήσων 11-08-25

Ποιο Τμήμα Σχολής του Ιονίου Πανεπιστημίου προχωρά σε αλλαγή ονομασίας

Δυναμική συγκέντρωση αλληλεγγύης και στην Κέρκυρα: «Λευτεριά στην Παλαιστίνη»
Κέρκυρα 11-08-25

Δυναμική συγκέντρωση αλληλεγγύης και στην Κέρκυρα: «Λευτεριά στην Παλαιστίνη»

Τι διαβάζεις;
Κέρκυρα 11-08-25

Τι διαβάζεις;

Η επέτειος που χάνεται και η ιστορία που δεν γράφεται με θαύματα
Κέρκυρα 11-08-25

Η επέτειος που χάνεται και η ιστορία που δεν γράφεται με θαύματα

drepani.gr

Μια από τις ονομασίες με τις οποίες ήταν γνωστή η Κέρκυρα στην αρχαιότητα ήταν και η Δρεπάνη. Όνομα που χρησιμοποιήθηκε λόγω του σχήματός της. Η Δρεπάνη ταυτίζεται με το όπλο με το οποίο ο Κρόνος σκότωσε τον πατέρα του τον Ουρανό.

argyrades.gr

Σελίδες για τη ζωή, την ιστορία, τον πολιτισμό, στην Κέρκυρα. Με κριτική ματιά στην επικαιρότητα.

drepani
Copyright © 2025 drepani.gr. Με την επιφύλαξη κάθε δικαιώματος.
Το Joomla! είναι Ελεύθερο Λογισμικό που διατίθεται σύμφωνα με τη Γενική Δημόσια Άδεια Χρήσης GNU.