Σχόλιο της Δευτέρας: Φιάσκο οι εξετάσεις τύπου PISA του υπουργείου Παιδείας!
του Βασίλη Μπαζιργιάννη, από selidodeiktis
Και τι δεν περιείχε το οπλοστάσιο του Υπουργείου ώστε να πραγματοποιηθούν πάση θυσία οι εξετάσεις τύπου PISA: δικαστικές αγωγές, απειλητικά έγγραφα, είσοδο αστυνομικών στα σχολεία, αλλαγή σχολείων την τελευταία στιγμή, διεξαγωγή εξετάσεων με πλήρη άγνοια γονέων και εκπαιδευτικών.
Άξιοι συμπαραστάτες στον αντιδημοκρατικό και αντιπαιδαγωγικό κατήφορο ήταν σύμβουλοι και Διευθύνσεις Εκπαίδευσης που αναπαρήγαγαν τις απειλές για πειθαρχικές διώξεις και επέβαλαν την μεταφορά των εξετάσεων από σχολείο σε σχολείο.
Η συνταγή ήταν γνωστή από τις προηγούμενες χρονιές:
Το Υπουργείο Παιδείας προσέφυγε στα δικαστήρια για να βγάλει παράνομες τις στάσεις εργασίας που αποφάσισαν ΔΟΕ και ΟΛΜΕ. Το πρωί της Πέμπτης ο ΓΓ του Υπουργείου, Κατσαρός, διακίνησε στα σχολεία παραπλανητικό έγγραφο που ανέφερε ότι η στάση είναι παράνομη, παρά το γεγονός ότι οι στάσεις που προκηρύχθηκαν από την ΑΔΕΔΥ ή από τα κατά τόπους εκπαιδευτικά σωματεία δεν προσβλήθηκαν στα δικαστήρια και άρα ήταν σε πλήρη ισχύ. Φέτος όμως είχαμε και την «καινοτομία» του Υπουργείου να αλλάζει την ημέρα των εξετάσεων τα σχολεία που θα συμμετείχαν με αποτέλεσμα μαθητές και μαθήτριες να δίνουν απροειδοποίητες εξετάσεις χωρίς οι γονείς τους να ξέρουν τίποτα. Πλήρης καταστρατήγηση κάθε έννοιας παιδαγωγικής!
Οι καταγγελίες που βγήκαν στο φως από σχολεία σε όλη την Ελλάδα είναι χαρακτηριστικές:
Σε Θεσσαλονίκη και Ξάνθη, επειδή στα δημοτικά σχολεία που είχαν οριστεί για τις εξετάσεις εκπαιδευτικοί, μαθητές και γονείς απείχαν, αποφασίστηκε να μεταφερθούν οι εξετάσεις σε άλλα σχολεία. Μάλιστα στη Μενεμένη Θεσσαλονίκης, στο σχολείο που τελικά… κατέληξαν οι εξετάσεις, μπήκαν μέσα ένοπλοι αστυνομικοί ώστε να εμποδίσουν εκπαιδευτικούς μέλη του τοπικού Συλλόγου από το να ενημερώσουν τους συναδέλφους τους! Σε σχολείο της Ξάνθης οι εξετάσεις έγιναν μετά τις 12, μέσα σε λιγότερο από μία ώρα (!), ενώ στα υπόλοιπα σχολεία είχαν τελειώσει, κάτι που αντίκειται στις ίδιες τις οδηγίες του Υπουργείου!
Καταγγελίες υπήρξαν και για Γυμνάσια της Θεσσαλονίκης ότι έγινε συγκεκριμένη επιλογή μαθητών που θα συμμετείχαν στις εξετάσεις, εξαιρώντας παιδιά με μεταναστευτικό υπόβαθρο και μαθησιακές δυσκολίες! Σε δημοτικό στην Ανατολική Αττική έγιναν εξετάσεις με την παρουσία μόλις 5 παιδιών από 2 τμήματα!
Πόσο αξιόπιστα είναι άραγε αποτελέσματα εξετάσεων που διεξάγονται υπό τέτοιες συνθήκες; Τι είδους «διαγνώσεις» μπορούν να γίνουν;
Φυσικά πρόκειται για ρητορικά ερωτήματα. οι εξετάσεις τύπου PISA δεν έχουν σκοπό την βελτίωση της εκπαίδευσης ούτε γίνονται με γνώμονα το καλό των μαθητών μας. Σκοπός τους είναι να αποτελέσουν άλλο ένα εργαλείο για την προώθηση μεταρρυθμίσεων όπως η μετατροπή της γνώσης σε τυποποιημένες και μετρήσιμες δεξιότητες, η κατηγοριοποίηση σχολείων και μαθητών, η ένταση των ταξικών φραγμών, η περικοπή της χρηματοδότησης και η ιδιωτικοποίηση της εκπαίδευσης.
Έτσι εξηγείται η επιμονή της κυβέρνησης να διεξαχθούν οι εξετάσεις πάση θυσία, ακόμα και αν αυτό σήμαινε τον εκφυλισμό της εκπαιδευτικής διαδικασίας.
Έτσι όμως εξηγούνται και οι συγκλονιστικές αντιστάσεις των εκπαιδευτικών στην Ελλάδα. Παρά τις πρωτοφανείς απειλές και το κλίμα τρομοκρατίας από την κυβέρνηση και τα στελέχη εκπαίδευσης, υπήρξε μαζική συμμετοχή των εκπαιδευτικών στις στάσεις εργασίας, υλοποιώντας τις αποφάσεις των συλλογικών τους οργάνων για την υπεράσπιση του δημόσιου σχολείου έναντι στις προσπάθειες κατηγοριοποίησης σχολείων και μαθητών και επιβολής εξεταστικών φίλτρων παντού. Συμπαραστάτες σε αυτόν τον αγώνα υπήρξαν και πολλοί γονείς και μαθητές που με την στάση τους αρνήθηκαν να νομιμοποιήσουν τις εξετάσεις τύπου PISA.
Για άλλη μία φορά το εκπαιδευτικό κίνημα φώναξε «παρών» στον αγώνα ενάντια στις προσπάθειες μετατροπής της εκπαίδευσης σε ένα εξετασιοκεντρικό σύστημα κατηγοριοποίησης, αποκλεισμού και ιδιωτικοποίησης. Φυσικά ο αγώνας συνεχίζεται και το επόμενο διάστημα ενάντια σε όλες τις μεταρρυθμίσεις που προωθούν κυβέρνηση, κεφάλαιο, ΕΕ, ΟΟΣΑ. Για ένα δημόσιο και δωρεάν σχολείο που θα μορφώνει ολόπλευρα και ουσιαστικά όλα τα παιδιά και όχι ένα εξεταστικό κάτεργο που θα κατατάσσει και θα κατηγοριοποιεί σχολεία, μαθητές και εκπαιδευτικούς.