JA Purity IV JA Purity IV
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
  • Εκπαίδευση
  • Διεθνή
  • Ιστορία
  • Πολιτισμός
  • Αθλητικά
  • Πρόσωπα
  • Κοινωνικά
  • Κέρκυρα
JA Purity IV JA Purity IV
Τετάρτη 18 Ιουνίου 2025 05:43
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
  • Εκπαίδευση
  • Διεθνή
  • Ιστορία
  • Πολιτισμός
  • Αθλητικά
  • Πρόσωπα
  • Κοινωνικά
  • Κέρκυρα
Παναγιώτης Ρεμπάπης: Αποτίοντας φόρο τιμής στον Κώστα Γεωργάκη

06-16-2025 23:23
Κέρκυρα

Παναγιώτης Ρεμπάπης: Αποτίοντας φόρο τιμής στον Κώστα Γεωργάκη
Στο λυκόφως των ειδώλων! (Νίτσε) – (μια εκτίμηση για το σεμινάριο από το Κολλέγιο Αθηνών – προώθηση από Δ΄ Αθήνας)

06-16-2025 23:02
Εκπαίδευση

Στο λυκόφως των ειδώλων! (Νίτσε) – (μια εκτίμηση για το σεμινάριο από το Κολλέγιο Αθηνών – προώθηση από Δ΄ Αθήνας)
Απαράδεκτη εξέλιξη η καταδίκη των μελών του ΔΣ της ΕΛΜΕ Κέρκυρας

06-16-2025 22:57
Κέρκυρα

Απαράδεκτη εξέλιξη η καταδίκη των μελών του ΔΣ της ΕΛΜΕ Κέρκυρας
«Ο Διευθυντής ΕΠΑΛ της Σιβιτανιδείου «διακινεί δυσφημιστικές αναφορές για το πρόσωπο εκπαιδευτικού και γραμματέως της ΕΛΜΕΣΙ»

06-16-2025 22:06
Εκπαίδευση

«Ο Διευθυντής ΕΠΑΛ της Σιβιτανιδείου «διακινεί δυσφημιστικές αναφορές για το πρόσωπο εκπαιδευτικού και γραμματέως της ΕΛΜΕΣΙ»
Αντιδράσεις από την καταδικαστική απόφαση για  τα μέλη της ΕΛΜΕ – Θα ασκήσουν έφεση (ΒΙΝΤΕΟ)

06-16-2025 18:45
Κέρκυρα

Αντιδράσεις από την καταδικαστική απόφαση για  τα μέλη της ΕΛΜΕ – Θα ασκήσουν έφεση (ΒΙΝΤΕΟ)
Κατηγορία: Εκπαίδευση
03 Μαρτίου 2025

Ενεργός πολίτης χωρίς πολιτική συνείδηση;

Το σχόλιο της Δευτέρας: Ενεργός πολίτης χωρίς πολιτική συνείδηση;

γράφει η Σοφία Χατζοπούλου - από selidodeiktis

Στα μέσα της εκπαιδευτικής χρονιάς και του σχολικού προγραμματισμού, σε μια χώρα που ποτέ δεν σ’ αφήνει να βαρεθείς, οι εκπαιδευτικοί έλαβαν πάλι εξ άνωθεν οδηγία ότι πρέπει να εντάξουν στο ήδη φορτωμένο πρόγραμμά τους σχέδια δράσης “ενεργού πολίτη”.

Αναρωτηθήκαμε αμέσως τι μπορεί να σημαίνει αυτό, αφού στα εργαστήρια δεξιοτήτων, που ήδη λαμβάνουν ένα μεγάλο μέρος του ετήσιου προγραμματισμού, η “ενεργός πολιτειότητα” αποτελεί κεντρικό μέρος και στόχο. Τι ακριβώς παραπάνω θα προσφέρει άραγε η επιβάρυνση με ακόμα περισσότερα σχέδια δράσης; Όταν μάλιστα αυτά εμφανίζονται εντελώς αιφνιδιαστικά και χωρίς σύνδεση με το αναλυτικό πρόγραμμα για να ανατρέψουν κάθε προγραμματισμό του εκπαιδευτικού, σε ένα σύστημα που ήδη είναι φορτωμένο με ογκώδη ύλη και δυσνόητα βιβλία.;

Εξοργιστήκαμε επίσης από την υποκριτική στάση του υπουργείου, το οποίο καλεί τους εκπαιδευτικούς να προάγουν την ενεργό πολιτειότητα, όταν την ίδια στιγμή συνάδελφος εκπαιδευτικός διώκεται πειθαρχικά επειδή ‘τόλμησε’ να μιλήσει και να ευαισθητοποιήσει τους μαθητές της ενάντια στον πόλεμο, και να δημιουργήσει μαζί τους πανό με αντιπολεμικό μήνυμα αλληλεγγύης προς τον λαό της Παλαιστίνης.

Που βρίσκεται η πολιτειότητα όταν καταπατάται η ελευθερία του λόγου και της έκφρασης; Η έννοια του πολίτη διαμορφώνεται και θεμελιώνεται μέσα από αυτά ακριβώς τα πολιτικά δικαιώματα και την πολιτική παιδεία που προάγει την γνώση και την κριτική ικανότητα.

Αλλά αυτήν ακριβώς τη γνώση την αντιπαλεύει το ίδιο το υπουργείο, όταν επιτίθεται στα μαθήματα πολιτικής παιδείας  στο Λύκειο, σε μια κρίσιμη ηλικία για τους αυριανούς πολίτες, οι οποίοι δεν διδάσκονται πια το μάθημα «Πολίτης και Δημοκρατία» στη Β’ Λυκείου, ενώ μειώνονται και οι ώρες ενασχόλησης τους με το μάθημα «Πολιτική Παιδεία» στην Α΄ Λυκείου.

Άρα καταλαβαίνουμε ότι ο ‘ενεργός πολίτης’ που ευαγγελίζεται το υπουργείο και η κυβέρνηση είναι κάτι άλλο και ουδεμία σχέση έχει με τον πραγματικό πολίτη με πολιτική συγκρότηση και συνείδηση. Αν δούμε προσεκτικά και τους θεματικούς άξονες των δράσεων γίνεται εύκολα κατανοητό ότι ο ‘ενεργός πολίτης’ δεν είναι τίποτα άλλο παρά σχέδια προώθησης του εθελοντισμού και της βιώσιμης ανάπτυξης  στα πλαίσια της νεοφιλελεύθερης οικονομίας. Δεν έχει να κάνει με τίποτα άλλο παρά με την εξάχνωση του κοινωνικού κράτους σε μια αποκεντρωμένη και απολιτίκ κοινωνία πολιτών, άτομα και ομάδες που αναλαμβάνουν δράση εκεί που το κράτος σταθερά και οργανωμένα αποσύρεται από τις θεσμικές και κοινωνικές του υποχρεώσεις.

Αυτή η μεταμόρφωση του πολίτη σε εθελοντή θα πρέπει να γίνεται άκριτα στα πλαίσια μιας συμμετοχής χωρίς αμφισβήτηση, όπως φάνηκε άλλωστε και από τη δίωξη μιας ακόμη εκπαιδευτικού επειδή τόλμησε να στηλιτεύσει το γεγονός ότι μαθητές  στερούνται του δικαιώματος τους στην ισότιμη πρόσβαση στην εκπαίδευση, αφού δεν λαμβάνουν την απαραίτητη υποστήριξη από το κράτος με βοηθητικό εκπαιδευτικό και νοσηλευτικό προσωπικό. Η κριτική αυτή δε, αν και αδιαμφισβήτητο δικαίωμα του πολίτη και υποχρέωση του εκπαιδευτικού που νοιάζεται για τους μαθητές του, οδήγησε στην παρέμβαση της υφυπουργού παιδείας Ζ. Μακρή, η οποία ούτε λίγο ούτε πολύ υποστήριξε ότι ο εκπαιδευτικός έχει απολέσει τα συνταγματικά του δικαιώματα και δεν δύναται να ομιλεί για θέματα που αφορούν την κοινωνία και την πολιτεία, αν δεν έχει πάρει άδεια από την διοικητική αρχή.

Επιστρέφοντας λοιπόν στις πολυδιαφημιζόμενες δράσεις του ‘ενεργού πολίτη’ είναι σαφές ότι πέρα από την απορρόφηση κονδυλίων και την εναρμόνιση με τις οδηγίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, τα προγράμματα αυτά επιτελούν κι έναν πιο βαθύ και άρρητο ιδεολογικό ρόλο, που στόχο έχει την αποσύνδεση της πολιτειότητας από την διαλεκτική πολιτική σκέψη και τη διαμόρφωση πολιτικής συνείδησης.

Το πολιτικό σύστημα γνωρίζει καλά ότι αυτά τα δύο, πολιτική σκέψη και συνείδηση, αποτελούν πραγματική απειλή για αυτό, και ως εκ τούτου επιδιώκει μέσα από την εκπαίδευση ως μηχανισμό για την ιδεολογική του ηγεμονία να τα απεμπολήσει.

Εφαρμόζοντας συγκεκριμένες εκπαιδευτικές πολιτικές και λαμβάνοντας συγκεκριμένες πολιτικές αποφάσεις προσπαθεί να αντικαταστήσει την ίδια την πλούσια έννοια της πολιτικής με αυτήν μιας στείρας πολιτειότητας. Καθιστώντας την έννοια της πολιτικής ‘ταμπού’ προσπαθεί να αποκρύψει την πολιτική διάσταση των πραγμάτων και ως εκ τούτου τις πολιτικές του ευθύνες, αντιμετωπίζοντας ό,τι συμβαίνει ως θέμα διαχείρισης και ατομικής ευθύνης. Προσπαθεί τελικά να κρατήσει τον λαό μακριά από τον πολιτικό του ρόλο και από τη δύναμη του να αλλάξει το κοινωνικό και πολιτικό γίγνεσθαι.

Σε αυτή την προσπάθεια του, όμως, το σύστημα βρίσκει και θα βρίσκει πάντα απέναντι τους εκπαιδευτικούς και το ριζοσπαστικού εκπαιδευτικό κίνημα που αντιστέκονται, όπως έκαναν πάντα στην ιστορία αυτού του τόπου, έχοντας πλήρη επίγνωση του κοινωνικού και πολιτικού ρόλου της παιδείας. Θα μας βρίσκει πάντα εκεί, μπροστά για τα κοινωνικοπολιτικά επίδικα και ενάντια στα κακώς κείμενα μέσα και έξω από τα σχολεία μας, στους δρόμους μαζί με τους μαθητές μας, αυτούς που αν και δεν έχουν πια βιβλία Πολιτικής παιδείας, κρατούν γερά τα πανό στα χέρια τους και βροντοφωνάζουν ότι θέλουν επιτέλους να ανασάνουν οξυγόνο μέσα σε αυτή την πολιτική ξηρασία.

Read next

  • Facebook
  • X
  • LinkedIn
  • Threads
  • Pinterest
  • WhatsApp
  • Telegram
  • Trello
  • Email
  • Εκπαίδευση
  • Εκπαίδευση
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
  • Εκπαίδευση
  • Διεθνή
  • Ιστορία
  • Πολιτισμός
  • Αθλητικά
  • Πρόσωπα
  • Κοινωνικά
  • Κέρκυρα

Διάβασε ακόμα...   

Έκθεση ΓΣΕΕ: Η Ελλάδα προτελευταία στη φτώχεια στην ΕΕ και μια θλιβερή πρωτιά για τα Ιόνια Νησιά
Περιφ. Ιονίων Νήσων 17-06-25

Έκθεση ΓΣΕΕ: Η Ελλάδα προτελευταία στη φτώχεια στην ΕΕ και μια θλιβερή πρωτιά για τα Ιόνια Νησιά

Εκπαιδευτικοί: Κάλεσμα σε σύσκεψη αγώνα - Τετάρτη 18/6
Εκπαίδευση 17-06-25

Εκπαιδευτικοί: Κάλεσμα σε σύσκεψη αγώνα - Τετάρτη 18/6

Βαρέθηκα πια ετούτον τον τόπο. Τον τόπο που με γέννησε...
Κέρκυρα 17-06-25

Βαρέθηκα πια ετούτον τον τόπο. Τον τόπο που με γέννησε...

Του Νίκου Παργινού* Ξέρω πως θα στεναχωρήσω πολλούς μ’ αυτά που θα γράψω, αλλά βαρέθηκα πια ετούτον τον τόπο. Τον τόπο που με γέννησε. Τον σιχάθηκα. Σιχάθηκα τους ανθρώπους του, τις...

Ηθική στήριξη στον Όλυμπο
Κέρκυρα 17-06-25

Ηθική στήριξη στον Όλυμπο

Έτσι Δεν Υφιστάμεθα – Ψήφισμα 1776 υπογραφών για τη μείωση του αριθμού σχολείων που υποστηρίζονται από κάθε ΕΔΥ (Επιτροπές Διεπιστημονικής Υποστήριξης)
Εκπαίδευση 17-06-25

Έτσι Δεν Υφιστάμεθα – Ψήφισμα 1776 υπογραφών για τη μείωση του αριθμού σχολείων που υποστηρίζονται από κάθε ΕΔΥ (Επιτροπές Διεπιστημονικής Υποστήριξης)

Καταγγελία για αυθαιρεσία του Δήμου Αθηναίων στα νηπιαγωγεία - Γιατί έκλεισαν μια εβδομάδα νωρίτερα
Εκπαίδευση 17-06-25

Καταγγελία για αυθαιρεσία του Δήμου Αθηναίων στα νηπιαγωγεία - Γιατί έκλεισαν μια εβδομάδα νωρίτερα

Τα κακά σκουτιά
Κέρκυρα 17-06-25

Τα κακά σκουτιά

Dr Ezzideen
Διεθνή 17-06-25

Dr Ezzideen

Πυρά εκατέρωθεν από Ισραήλ και Ιράν-Ανησυχία για τα σχέδια Τραμπ
Διεθνή 17-06-25

Πυρά εκατέρωθεν από Ισραήλ και Ιράν-Ανησυχία για τα σχέδια Τραμπ

17 Ιούνη 1964: Παναθηναϊκοί και Ολυμπιακοί έκαναν
Αθλητικά 17-06-25

17 Ιούνη 1964: Παναθηναϊκοί και Ολυμπιακοί έκαναν "Γης Μαδιάμ¨ τη Λεωφόρο! (ΒΙΝΤΕΟ)

Όλοι στην εκδήλωση και τη συναυλία ενάντια στις διώξεις
Εκπαίδευση 17-06-25

Όλοι στην εκδήλωση και τη συναυλία ενάντια στις διώξεις

Aπειλές από τη ΔΔΕ Δ’ Αθήνας για πειθαρχικό σε βαθμολογητές!
Εκπαίδευση 17-06-25

Aπειλές από τη ΔΔΕ Δ’ Αθήνας για πειθαρχικό σε βαθμολογητές!

Παναγιώτης Ρεμπάπης: Αποτίοντας φόρο τιμής στον Κώστα Γεωργάκη
Κέρκυρα 16-06-25

Παναγιώτης Ρεμπάπης: Αποτίοντας φόρο τιμής στον Κώστα Γεωργάκη

Στο λυκόφως των ειδώλων! (Νίτσε) – (μια εκτίμηση για το σεμινάριο από το Κολλέγιο Αθηνών – προώθηση από Δ΄ Αθήνας)
Εκπαίδευση 16-06-25

Στο λυκόφως των ειδώλων! (Νίτσε) – (μια εκτίμηση για το σεμινάριο από το Κολλέγιο Αθηνών – προώθηση από Δ΄ Αθήνας)

Απαράδεκτη εξέλιξη η καταδίκη των μελών του ΔΣ της ΕΛΜΕ Κέρκυρας
Κέρκυρα 16-06-25

Απαράδεκτη εξέλιξη η καταδίκη των μελών του ΔΣ της ΕΛΜΕ Κέρκυρας

«Ο Διευθυντής ΕΠΑΛ της Σιβιτανιδείου «διακινεί δυσφημιστικές αναφορές για το πρόσωπο εκπαιδευτικού και γραμματέως της ΕΛΜΕΣΙ»
Εκπαίδευση 16-06-25

«Ο Διευθυντής ΕΠΑΛ της Σιβιτανιδείου «διακινεί δυσφημιστικές αναφορές για το πρόσωπο εκπαιδευτικού και γραμματέως της ΕΛΜΕΣΙ»

Αντιδράσεις από την καταδικαστική απόφαση για  τα μέλη της ΕΛΜΕ – Θα ασκήσουν έφεση (ΒΙΝΤΕΟ)
Κέρκυρα 16-06-25

Αντιδράσεις από την καταδικαστική απόφαση για  τα μέλη της ΕΛΜΕ – Θα ασκήσουν έφεση (ΒΙΝΤΕΟ)

drepani.gr

Μια από τις ονομασίες με τις οποίες ήταν γνωστή η Κέρκυρα στην αρχαιότητα ήταν και η Δρεπάνη. Όνομα που χρησιμοποιήθηκε λόγω του σχήματός της. Η Δρεπάνη ταυτίζεται με το όπλο με το οποίο ο Κρόνος σκότωσε τον πατέρα του τον Ουρανό.

argyrades.gr

Σελίδες για τη ζωή, την ιστορία, τον πολιτισμό, στην Κέρκυρα. Με κριτική ματιά στην επικαιρότητα.

drepani
Copyright © 2025 drepani.gr. Με την επιφύλαξη κάθε δικαιώματος.
Το Joomla! είναι Ελεύθερο Λογισμικό που διατίθεται σύμφωνα με τη Γενική Δημόσια Άδεια Χρήσης GNU.