JA Purity IV JA Purity IV
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
  • Εκπαίδευση
  • Διεθνή
  • Ιστορία
  • Πολιτισμός
  • Αθλητικά
  • Πρόσωπα
  • Κοινωνικά
  • Κέρκυρα
JA Purity IV JA Purity IV
Τρίτη 19 Αυγούστου 2025 15:13
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
  • Εκπαίδευση
  • Διεθνή
  • Ιστορία
  • Πολιτισμός
  • Αθλητικά
  • Πρόσωπα
  • Κοινωνικά
  • Κέρκυρα
Σκλαβούνοι-Βενετία- Κέρκυρα

08-19-2025 9:36
Κέρκυρα

Σκλαβούνοι-Βενετία- Κέρκυρα
Σοβάδες πεσμένοι, υπαίθριοι χώροι βαφτισμένοι αίθουσες, λίμνες νερού σε κάθε νεροποντή στα προαύλια κ.α. συνθέτουν τη γενική εικόνα των σχολείων της Κεφαλονιάς

08-19-2025 9:23
Περιφ. Ιονίων Νήσων

Σοβάδες πεσμένοι, υπαίθριοι χώροι βαφτισμένοι αίθουσες, λίμνες νερού σε κάθε νεροποντή στα προαύλια κ.α. συνθέτουν τη γενική εικόνα των σχολείων της Κεφαλονιάς
Πληθωρισμός, μισθοί και χρέος στην Ελλάδα

08-18-2025 21:29
Επικαιρότητα

Πληθωρισμός, μισθοί και χρέος στην Ελλάδα
Οι στάχτες της επικοινωνίας

08-18-2025 18:39
Επικαιρότητα

Οι στάχτες της επικοινωνίας
Το χτήμα

08-18-2025 18:25
Κέρκυρα

Το χτήμα
Κατηγορία: Εκπαίδευση
22 Απριλίου 2025

Εκπαίδευση: Η εμμονή σε δείκτες και αποδοτικότητα και το χαμένο «γιατί» της μάθησης

Εκπαίδευση: Η εμμονή σε δείκτες και αποδοτικότητα και το χαμένο «γιατί» της μάθησης

Χρήστος Κάτσικας

Ο εκπαιδευτικός τεχνοκρατισμός έχει αντικαταστήσει σταδιακά το ουμανιστικό υπόβαθρο της παιδείας με ένα σύστημα ποσοτικών στόχων και λειτουργικών αποτελεσμάτων.

Σε μια εποχή όπου η αποδοτικότητα, η αξιολόγηση και οι δεξιότητες κυριαρχούν στο εκπαιδευτικό λεξιλόγιο, αναδύεται επιτακτικά ένα ερώτημα που μοιάζει να έχει ξεχαστεί: γιατί μαθαίνουμε; Η τεχνοκρατική αφήγηση που διαμορφώνει τη σύγχρονη εκπαιδευτική πολιτική, τόσο στην Ελλάδα όσο και διεθνώς, έχει αντικαταστήσει σταδιακά το ουμανιστικό υπόβαθρο της παιδείας με ένα σύστημα ποσοτικών στόχων και λειτουργικών αποτελεσμάτων.

Η τεχνοκρατική μετατόπιση στην εκπαίδευση

Η τεχνοκρατική προσέγγιση της εκπαίδευσης χαρακτηρίζεται από:

  • Εστίαση σε δεξιότητες (skills): Η έμφαση μετατοπίζεται από τη βαθύτερη κατανόηση του κόσμου στην απόκτηση «χρηστικών» δεξιοτήτων, όπως ψηφιακός γραμματισμός ή οικονομική λογική.

  • Αξιολόγηση μετρήσιμων δεικτών: Οι μαθητές, οι εκπαιδευτικοί και τα σχολεία κρίνονται μέσα από test και πίνακες κατάταξης (rankings).

  • Εκπαίδευση ως προετοιμασία για την αγορά εργασίας: Η παιδεία εκλαμβάνεται κυρίως ως μέσο για επαγγελματική αποκατάσταση και οικονομική απόδοση.

Η καθιέρωση της PISA και η εισαγωγή της στην ελληνική εκπαιδευτική ατζέντα ενισχύει την εστίαση στη μέτρηση αποδοτικότητας, συχνά εις βάρος της δημιουργικότητας ή της ηθικής καλλιέργειας.

Η υπέρμετρη τεχνοκρατικοποίηση οδηγεί στην απώλεια του νοήματος της μάθησης ως προσωπικού και κοινωνικού μετασχηματισμού. Αντί να εμπνέει την περιέργεια, τη φιλοσοφική αναζήτηση, τη δημοκρατική συμμετοχή και τον στοχασμό, η εκπαίδευση καταλήγει να υπηρετεί μια στενή αντίληψη χρησιμότητας.

Όπως έγραφε ο Άλμπερτ Αϊνστάιν: «Δεν πρέπει να διδάσκουμε στους ανθρώπους επαγγέλματα, αλλά να τους δίνουμε το πνεύμα να κατανοούν τι είναι σημαντικό».

Επιπτώσεις στον μαθητή και στον εκπαιδευτικό

Ο μαθητής χάνει το ενδιαφέρον και τη σύνδεση με τη γνώση, αφού δεν βλέπει το βαθύτερο νόημα της εκπαίδευσης. Η σχολική εμπειρία συχνά βιώνεται ως αγγαρεία, ένας «αγώνας ;δρόμου» για βαθμούς και εξετάσεις.

Ο εκπαιδευτικός περιορίζεται σε ρόλο εκτελεστή προγραμμάτων και στόχων, με λιγότερο χώρο για παιδαγωγική πρωτοβουλία ή δημιουργία ουσιαστικής σχέσης με τους μαθητές.

Η κοινωνία καταλήγει να αναπαράγει ανισότητες και έλλειμμα κριτικής σκέψης, όταν το σχολείο μετατρέπεται σε «γραφείο σταδιοδρομίας» και όχι σε κύτταρο πολιτισμού.

Πέντε ερωτήματα για έναν επαναπροσδιορισμό της εκπαίδευσης:

  • Μαθαίνουμε μόνο για να εργαζόμαστε ή και για να ζούμε με πληρότητα;
  • Πώς ορίζουμε την «επιτυχία» σε ένα σχολείο ή πανεπιστήμιο;
  • Ποια είναι η θέση της ηθικής, της τέχνης και της φιλοσοφίας στο σχολικό πρόγραμμα;
  • Πώς δίνουμε φωνή στους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς στον σχεδιασμό της εκπαίδευσης;
  • Τι σχολείο χρειάζεται μια κοινωνία που θέλει να είναι δημοκρατική και ελεύθερη;

Η τεχνοκρατική αφήγηση δεν είναι απαραίτητα αρνητική από μόνη της· μπορεί να προσφέρει εργαλεία οργάνωσης και αποδοτικότητας. Ωστόσο, όταν γίνεται ο κυρίαρχος λόγος, απογυμνώνει την εκπαίδευση από την υπαρξιακή και κοινωνική της διάσταση. Η επαναφορά του ερωτήματος «γιατί μαθαίνουμε» δεν είναι ρομαντική πολυτέλεια. Είναι θεμέλιο για μια ουσιαστική, δίκαιη και ανθρώπινη παιδεία.

Read next

  • Facebook
  • X
  • LinkedIn
  • Threads
  • Pinterest
  • WhatsApp
  • Telegram
  • Trello
  • Email
  • Εκπαίδευση
  • Εκπαίδευση
  • Αρχική
  • Επικαιρότητα
  • Εκπαίδευση
  • Διεθνή
  • Ιστορία
  • Πολιτισμός
  • Αθλητικά
  • Πρόσωπα
  • Κοινωνικά
  • Κέρκυρα

Διάβασε ακόμα...   

Για τις τοποθετήσεις των εκπαιδευτικών
Κέρκυρα 19-08-25

Για τις τοποθετήσεις των εκπαιδευτικών

Σκλαβούνοι-Βενετία- Κέρκυρα
Κέρκυρα 19-08-25

Σκλαβούνοι-Βενετία- Κέρκυρα

Διακοπή ρεύματος στις Αργυράδες
Νότια Κέρκυρα 19-08-25

Διακοπή ρεύματος στις Αργυράδες

Διακοπή ρεύματος στις Αργυράδες Σύμφωνα με ανακοίνωση της ΔΕΔΔΗΕ για το νομό της Κέρκυρας έχουν προγραμματιστεί οι παρακάτω διακοπές ρεύματος για την εκτέλεση έργων συντήρησης...

Τι; Δεν είναι η Εθνική μπάσκετ η «επίσημη αγαπημένη» της ΕΛΜΕ Πειραιά;
Εκπαίδευση 19-08-25

Τι; Δεν είναι η Εθνική μπάσκετ η «επίσημη αγαπημένη» της ΕΛΜΕ Πειραιά;

Σοβάδες πεσμένοι, υπαίθριοι χώροι βαφτισμένοι αίθουσες, λίμνες νερού σε κάθε νεροποντή στα προαύλια κ.α. συνθέτουν τη γενική εικόνα των σχολείων της Κεφαλονιάς
Περιφ. Ιονίων Νήσων 19-08-25

Σοβάδες πεσμένοι, υπαίθριοι χώροι βαφτισμένοι αίθουσες, λίμνες νερού σε κάθε νεροποντή στα προαύλια κ.α. συνθέτουν τη γενική εικόνα των σχολείων της Κεφαλονιάς

Πληθωρισμός, μισθοί και χρέος στην Ελλάδα
Επικαιρότητα 18-08-25

Πληθωρισμός, μισθοί και χρέος στην Ελλάδα

Οι στάχτες της επικοινωνίας
Επικαιρότητα 18-08-25

Οι στάχτες της επικοινωνίας

Το χτήμα
Κέρκυρα 18-08-25

Το χτήμα

Κοντεύει Σεπτέμβρης
Κέρκυρα 18-08-25

Κοντεύει Σεπτέμβρης

Παράσταση διαμαρτυρίας στη Διεύθυνση Π.Ε. Δυτικής Θεσσαλονίκης -  Τρίτη 19/8 - 11:00 π.μ.
Εκπαίδευση 18-08-25

Παράσταση διαμαρτυρίας στη Διεύθυνση Π.Ε. Δυτικής Θεσσαλονίκης -  Τρίτη 19/8 - 11:00 π.μ.

Τα μπλόκα του καλοκαιριού του 1944 και η επικέντρωση στις ΕΑΜικές περιοχές: «Ο εθνικός κορμός» προετοιμάζει το μέλλον
Ιστορία 18-08-25

Τα μπλόκα του καλοκαιριού του 1944 και η επικέντρωση στις ΕΑΜικές περιοχές: «Ο εθνικός κορμός» προετοιμάζει το μέλλον

Ο «προνομιούχος» δάσκαλος και η εύφορη κοιλάδα που δεν υπάρχει
Εκπαίδευση 18-08-25

Ο «προνομιούχος» δάσκαλος και η εύφορη κοιλάδα που δεν υπάρχει

Οι Ισραηλινοί στρατιωτικοί που μπαίνουν στην Ελλάδα θα ελέγχονται για εγκλήματα πολέμου όπως συνέβη στο Βέλγιο; (vid)
Διεθνή 17-08-25

Οι Ισραηλινοί στρατιωτικοί που μπαίνουν στην Ελλάδα θα ελέγχονται για εγκλήματα πολέμου όπως συνέβη στο Βέλγιο; (vid)

Φρένο από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο  στην αναστολή της διαδικασίας ασύλου
Διεθνή 17-08-25

Φρένο από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο στην αναστολή της διαδικασίας ασύλου

Οι Έλληνες και το Ισραήλ
Διεθνή 17-08-25

Οι Έλληνες και το Ισραήλ

Δόλια παρέμβαση στο αντλιοστάσιο του Γαστουρίου
Κέρκυρα 17-08-25

Δόλια παρέμβαση στο αντλιοστάσιο του Γαστουρίου

Οι χαρκάδες
Κέρκυρα 17-08-25

Οι χαρκάδες

drepani.gr

Μια από τις ονομασίες με τις οποίες ήταν γνωστή η Κέρκυρα στην αρχαιότητα ήταν και η Δρεπάνη. Όνομα που χρησιμοποιήθηκε λόγω του σχήματός της. Η Δρεπάνη ταυτίζεται με το όπλο με το οποίο ο Κρόνος σκότωσε τον πατέρα του τον Ουρανό.

argyrades.gr

Σελίδες για τη ζωή, την ιστορία, τον πολιτισμό, στην Κέρκυρα. Με κριτική ματιά στην επικαιρότητα.

drepani
Copyright © 2025 drepani.gr. Με την επιφύλαξη κάθε δικαιώματος.
Το Joomla! είναι Ελεύθερο Λογισμικό που διατίθεται σύμφωνα με τη Γενική Δημόσια Άδεια Χρήσης GNU.